Praha dosud nemá objekt pro Muchovu Slovanskou epopej
Hrozí, že hl. m. Praha bude muset vrátit Slovanskou epopej Alfonse Muchy jeho dědicům? Město ani za sedmdesát let od úmrtí slavného malíře nedokázalo vyhovět podmínce, kterou si stanovil, když epopej Praze daroval. Chtěl, aby pro ni postavila novou galerii. Obrazy však dosud visí na zámku v Moravském Krumlově a povolení ke stavbě nové budovy na pražském Výstavišti vázne. Podle právníků má být otevřena nejpozději 10. ledna r. 2010, jinak dar propadá. Podrobnosti má Milena Štráfeldová:
napsal roku 1928 Alfons Mucha. Právě tehdy dokončil svůj cyklus velkoformátových obrazů, na kterých zachytil významné okamžiky z dějin Slovanů. Vedle sebe tu jsou například Slavnost Svantovítova i Zrušení nevolnictví na Rusi, Jan Amos Komenský i Přísaha Omladiny pod slovanskou lípou. Vznik pláten, která dosahují svými rozměry až 8 x 6 metrů, finančně podpořil americký magnát Charles Crane. Umělec je daroval Praze, vymínil si ale, že město pro ně postaví novou galerii. Už tehdy však vyvolala Muchova podmínka rozpaky. Josef Čapek v Lidových novinách napsal: velký dar, ale hodně nepohodlný. A jak říká architekt Jindřich Smetana, autor návrhu nové budovy pro Slovanskou epopej, byly její osudy v dalších letech dramatické:
"Tam byla i válka, kdy se ty obrazy ukrývaly. Jeden z nich byl i na půdě Uměleckoprůmyslového muzea, kde protekl. Ten se po válce náročně restauroval."
Od 90. let se uvažovalo o jeho vystavení například v pražském Průmyslovém paláci nebo v Klementinu. Po r. 2000 vznikl i návrh na zcela novou budovu, která má vyrůst na holešovickém Výstavišti. Připomíná krabičku cigaret, která má v průčelí pouze typickou Muchovu signaturu. Návštěvníci by kolem obrazů měli procházet po schodištích, jež umožní pohled na obří plátna jako celek i na jejich detaily. Autory návrhu jsou architekti Jindřich Smetana, Tomáš Kulík a Petr Doležal.
"My jsme se rozhodli pro tuto lapidární desku, protože to raději než galerijní objekt nazýváme moderním depozitem s možností veřejné návštěvnosti v nejvyšších kapacitách, ale i s nejvyššími technickými kvalitami pro udržení sbírky,"
vysvětluje Jindřich Smetana. Pro tento objekt v dolní části Výstaviště bylo již získáno územní rozhodnutí a v říjnu loňského roku bylo zahájeno stavební řízení. Počátkem prosince ale bylo přerušeno, protože nájemce pražského Výstaviště Incheba Expo s touto stavbou nesouhlasí. Důvody uvádí generální ředitel Incheby Alexander Rozin:
"My jsme určitě v průběhu posledních pěti let nejen slovně deklarovali, že bychom se chtěli podílet na této noblesní věci, že by se Slovanská epopej Alfonse Muchy dostala zpět do Prahy, kam patří. My jsme se vyjádřili jen ke stavebnímu povolení, k jedné jediné věci. Pražáci velmi dobře vědí, že holešovický areál je velmi těžko dopravně dostupný. /To se musí vyřešit/ před tím, nežli tu cokoliv uděláme, a opakuji cokoliv, protože jsme se zavázali, že tu postavíme novou výstavní multifunkční halu, na kterou máme už rok a půl stavební povolení. Nemůžeme ale začít stavět. Kdybychom začali stavět, tak bychom ochromili Holešovice. A to nechceme."
Incheba vlastní i zámek v Moravském Krumlově, kde je epopej už téměř půlstoletí vystavena. Uvažuje ale o tom, že ji přemístí do některého ze stávajících pavilonů na Výstavišti, například Křižíkova. S tím ale nesouhlasí architekt Smetana:
"To je naprosto nezateplený jednoplášťový objekt, který nemá vůbec podmínky pro udržování stabilního klimatu a musel by projít obrovskou investicí. V případě, že by se tam dávaly dohromady veškeré technologické celky a zařízení, tak je zase otázka, kde by bylo místo na Slovanskou epopej."
V každém případě se čas na vznik nové budovy, jak si ji vymínil Alfons Mucha, krátí. Stavba, která měla být hotova už v roce 2006, je stále jenom na papíře. Samotná realizace si přitom podle architektů vyžádá nejméně osmnáct měsíců. Hrozí tak městu blamáž, že nedodrží Muchovu podmínku a bude muset jeho dar vrátit? Tomu se snaží zabránit i radní pro kulturu pražského magistrátu Milan Richter:
"Mojí snahou je, aby epopej byla byť provizorně umístěna na Výstavišti v některém z výstavních pavilonů. V tuto chvíli o tom vedeme debatu. Samostatný nový pavilon pro epopej by měl být hotov do konce roku 2010. Ještě tomu musí předcházet debata o konkrétní podobě pavilonu, protože já jsem bohužel první, kdo vede diskusi s nadací Alfonse Muchy a s jeho potomky. A tam vznikají určité dohady o tom, jak v závěti Alfons Mucha naznačil nebo jak by chtěl, aby nový pavilon pro epopej vypadal. To znamená, jak by ta plátna měla být rozmístěna. A podle sdělení Johna Muchy, což je jeho potomek, stávající koncept neodpovídá tomu, jak si to Mucha přál."
I radní Richter připouští, že by Praha musela Muchův dar vrátit, pokud jeho podmínku včas nesplní. Město se každopádně chce takové situaci vyhnout. V jeho rozpočtu jsou finanční zdroje aspoň pro zahájení nové stavby, tvrdí Milan Richter.