Předvánoční útraty? Podle Pikory fiktivní statistika...
Předvánoční nákupní horečka vrcholí, v honbě za dárky i potravinami zaplavili lidé během víkendu hypermarkety i menší obchody v centrech měst. Obchodníci o stříbrné neděli hlásili o desítky procent vyšší tržby, než je o víkendu běžné. Lidé také údajně utrácejí více než loni touto dobou. Pojďme se spolu podívat, jak to konkrétně s nákupy vypadá a co je jejich důvodem.
Odhad společnosti Delloit potvrzuje naše namátkové dotazovaní mezi obchodníky.
Řetězec prodejen s elektronikou DatArt uvádí: "Ve spotřební elektronice je nárůst předvánočních nákupů opravdu enormní. Myslím, že je to jedna z kategorií, kde nákupy zákazníků jdou třeba až na troj či čtyřnásobek běžného měsíce,"říká ředitel řetězce Pavel Sláma. Mezi letošní hity podle něj patří navigační systémy do automobilů, digitální technika a plazmové obrazovky.
K tradičním vánočním dárkům patří i knihy: "U nás jsou letos Vánoce velmi dobré. Jedná se o nějaký 15 procentní nárůst oproti minulému roku,"říká Jiří Bílek, manažer obchodního domu Luxor, který se specializuje na prodej knih. "Ve vánočním období od půlky listopadu do konce prosince se prodají statisíce knih," dodává. Mění se v předvánočním čase zájem zákazníků? "Během roku se prodává běžná literatura, beletrie, ale o Vánocích je zájem o dražší publikace, encyklopecické záležitosti a tak dále."S větší přesností lze určit předvánoční nákupy u potravin, které se řídí speciálním vánočním jídelníčkem. "Letos zaznamenáváme oproti loňskému roku vyšší tržby v řádu desítek procent, z pohledu vánočních dárků se nejvíce prodává elektronika, alkohol, cukrovinky a hračky,"říká Libor Kytýr, mluvčí řetězce prodejen s potravinami a spotřebním zbožím Ahold. Větší tržby nejsou podle něj dány jen růstem cen, přichází objektivně i více zákazníků.
Analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora ovšem říká, že vánoční nákupy jsou statisticky velmi obtížně vykazatelné."To je v zásadě fiktivní statistika, protože jediné, co skutečně známe, je, jaké jsou maloobchodní tržby jako celek. To znamená nejenom nákupy potravin, hraček a elektroniky, ale také jsou to statistiky zahrnující prodeje aut, pohonných hmot a podobně. Z takto širokých statistik nevyčteme, kdo si pro koho koupil jaký dárek, protože celá řada věcí by musela být tak jako tak nakoupena."
Podle Pikory lze pouze odhadovat obecný růst nákladů na položky spojené s oslavou vánočních svátků, a to ve stejném tempu jako rostou výdaje v jiných oblastech života, tedy asi 8 procent ve srovnání s loňskem. A podobně jako při srovnání platů budou i zde zásadní rozdíly mezi domácnostmi.
"Dá se předpokládat, že mezi domácnostmi a útratami za dárky bude dramatický rozdíl. Podobně jako u platů, kde vidíme, že některé segmenty ekonomiky mají několikanásobně vyšší platy než jiné segmenty."