Předvánoční nákupní horečku prý krize nijak zvlášť nezasáhla

Přes sílící apely intelektuálů nebo představitelů křesťanských církví, aby se lidé více zaměřili na duchovní rozměr a poselství Vánočních svátků, dlouhodobě rostoucí hmotné bohatství společnosti posiluje chápání Vánoc jako svátků konzumu. A nic na tom příliš nemění ani současná ekonomická recese.

I přesto, že český trh zaplavuje vánoční zboží s motivy Santa Clause, Ježíšek se ve většině českých domácností zatím rozhodně nemusí obávat konkurence, ukázal nedávno předvánoční průzkum společnosti SANEP. Podle něj Ježíšek jako symbol tradičních Vánoc bude letos nadělovat dárky u 87 procent dotázaných. Křesťanskými svátky, tedy oslavou zrození Ježíše Nazaretského, jsou ale Vánoce již jen pro 13 procent obyvatel Česka. Ať už tedy naděluje Ježíšek, Santa Claus, Děda Mráz, jiná bytost či prostě jen blízcí, jako důležitější se asi ukazuje právě ono nadělování v materiálním slova smyslu.

Loni pod vánočním stromkem kralovala elektronika a drobné domácí spotřebiče, největším hitem však byly domácí pekárny. Letos se zase vrací dřívější sklon darovat mobilní telefon, na významu podle některých obchodníků nabývá péče o domácí mazlíčky. "Zákazníci nejvíce nakupují oděvy, hračky, elektroniku, LCD a plazmové televize, vybavení do domácnosti a kosmetiku. Z potravin pak výrazně stoupá zájem o dražší a luxusnější potraviny, delikatesy, ryby a alkohol," doplňuje mluvčí firmy Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Podle již zmíněného průzkumu společnosti SANEP hospodářská krize zasáhne do vánočních rozpočtů u 47 procent respondentů. Naproti tomu 43 procent dotázaných uvedlo, že ekonomická recese množství dárků neohrozí a 10 procent účastníků průzkumu řeklo, že neví. Podle průzkumu GE Money Bank ale více než dvě třetiny Čechů hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

O moc moudřejší z toho nejsme, a ptáme se Evy Karasové, jak se průzkumy projevují v praxi, tedy v obchodech: "Naše průzkumy nám ukázaly, že letos budou zákazníci při nákupu opatrnější a budou kupovat spíš drobné dárky. Proto jsme rozšířili sortiment o zboží s nižší cenou a akční nabídky. Do akčních nabídek navíc zařazuje více zboží, než dříve."

"Co se týká počtu slev, tak bych řekl, že jsou zhruba na stejné úrovni jako loni. Co se mění, je reakce zákazníků, kteří více vyhledávají zboží v akcích a soustředí se na zboží se sníženou cenou,"říká ředitel marketingu společnosti Globus ČR Boris Malý. A zjevně i díky slevám je v obchodech stále plno, soudíme z jeho dalších slov: "Prosinec letošního roku se v Globusu vyvíjí lépe, než loňský rok. Máme nárůsty obratu v řádech jednotek procent. Máme i více zákazníků, jsme spokojeni a stříbrná neděle pro nás byla velice úspěšná."

„Po velmi silném mikulášském víkendu jsme nyní zaznamenali další nárůst zákazníků i tržeb, které jsou zhruba stejné jako loni,"řekl zase ČTK mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Zároveň většina bank a úvěrových společnosti hlásí proti loňskému roku o něco menší zájem o spotřebitelské úvěry a půjčky, i když jen v řádu několika procent. Přílišný ekonomický optimismus přece není na pořadu dne. Celková útrata tedy sice možná bude ve srovnání s loňskými Vánoci o trochu menší, ale možná jen o tolik, o kolik se lidé méně zadluží.

Zprávy z obchodů totiž nejsou úplně přesné. Poslechněme si Evu Karasovou z Tesco Stores: "Nárůst prodeje během prosincových sobot a nedělí v porovnání s běžným víkendem vzrostl v průměru až o 40 procent. Tento nárůst je obdobný, jako vloni. Nákupy budou jako každoročně kulminovat poslední týden před Vánoci, kdy prodej vzrůstá až o 50 procent."

Přestože totiž v posledních víkendech roku tradičně roste prodej o 40 nebo 50 procent proti předešlým víkendům, celoročně jsou podle odhadů obraty o trochu nižší, což ale oficiálně nikdo z oslovených nepotvrzuje.

"My máme vývoj celý rok vývoj poměrně stabilní, ale to zrychlení v prosinci je lepší, než ve zbytku roku,"říká například Boris Malý ze společnosti Globus. Odmítá se už ale bavit o letošní ziskovosti. Naše otázka totiž vycházela z toho, že díky celoročně nízké inflaci a výrazným slevám ke konci roku možná lidé za zhruba stejný obnos nakoupí o něco více než loni. Jenže přesné údaje nemáme. "Výši tržeb z konkurenčních důvodů nemohu upřesnit," vysvětluje Eva Karasová z Tesco Stores.

Na závěr tedy můžeme jen odhadovat, že po hmotné stránce krize letošní Vánoce nijak výrazně nezasáhne. Finančně leda v řádu několika málo procent, ale za méně peněz by mohlo být letos o trochu více muziky, protože lidé, kterých je v obchodech stále stejně hodně, si zboží vybírají o něco pečlivěji a méně si na ně půjčují.

A protože je to poslední letošní ekonomická rubrika, můžeme si spokojeně odechnout, že možná budeme letos o malinko skromnější, ale rozhodně neživoříme. A že dárky stejně nespasí ani ekonomiku, ani naši rodinnou pohodu, na kterou bychom se tedy v příštích dnech snad mohli více zaměřit z toho nemateriálního hlediska.