Budeme v Praze jezdit soukromým metrem?

Метро

Pražany a návštěvníky Prahy možná bude vozit soukromé metro. Existují totiž úvahy, že by se výstavba trasy z Hlavního nádraží do Písnice svěřila soukromému investorovi.

Město zvažuje svěřit výstavbu trasy D soukromému investorovi, protože peněz v městské pokladně není nazbyt a na všechny projekty dostavby dopravní infrastruktury by se prostě nedostalo. Podle radního Radovana Šteinera není rozhodnuto, že by metro D měl postavit soukromý investor. Dokonce prý ani takový návrh neexistuje. "Praha ještě neví, kdy a za co postaví novou trasu metra D. Žádný městský orgán o tom dosud nejednal, neexistuje žádné oficiální stanovisko," sdělil předseda finančního výboru magistrátu Petr Hulinský. Podle něj je ale myšlenka na soukromé metro zajímavá, ale trochu předčasná. "U trasy D je ta výhoda, že po 25 letech připravujeme stavbu úplně nové trasy a tudíž můžeme zvolit úplně novou koncepci než u prodlužování stávajících historických tras," uvedl radní Šteiner. "Já osobně jsem přesvědčen, že zapojení soukromého kapitálu do stavby trasy D by bylo prospěšné, ale rozhoduje o tom rada. Investor by samozřejmě byl vybrán soutěží."

"Ve světě je běžné, že ta trasa je následně provozována privátním subjektem a po například padesátí letech ta stavba přechází bezplatně nebo za symbolickou cenu do vlastnictví veřejného, čili do vlastnictví města,"řekl České televizi městský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Deset stanic na jedenácti kilometrech by mělo spojit centrum Prahy s jejím jižním okrajem. Trasa by měla stát okolo 44 miliard korun. I proto město zřejmě hledá možnost její výstavby bez toho, že by si muselo půjčit nebo sáhnout do rozpočtu. Vítězi výběrového řízení by se investice do stavby měla vrátit v podobě příjmu z jízdného a dotací města. Na trase D by podle radního Šteinera měly platit jízdenky hromadné dopravy.

"A dá se očekávat, že zdraží i jízdné. Pokud bychom započetli jen jízdné, tak by se tyto náklady vrátily až za zhruba 600 let. Takže určitě bude tento investor čekat další výnosy, například z pronájmu hal," dodává ekonomický analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Výstavba trasy D by měla začít nejpozději v roce 2010, jako první by měl vzniknout úsek ze stanice Pankrác na Nové Dvory, a denně by vlaky měly vozit až 9570 cestujících. Metro D by bylo první postavenou trasou od roku 1985.

Opoziční pražští zastupitelé chystaný záměr zpochybňují a příliš mu nevěří. Podle nich se Pražané rychlejšího cestování v tomto směru jen tak nedočkají.

"Budovat infrastrukturu se zapojením soukromého sektoru znamená takový projekt odložit na dlouhá léta ad acta," varuje zastupitelka hlavního města Prahy za Stranu zelených Petra Kolínská.

Hlavní město už v minulosti zkoušelo použít soukromé financování pro výstavbu železnice z Prahy do Kladna nebo dostavby městského okruhu. Nic z toho se ale nezrealizovalo.