Petřiny: Na nástupišti upoutají bublina a ponorka
Pár minut chůze od břevnovského kláštera nebo dějiště bitvy na Bílé hoře slouží od roku 2015 cestujícím stanice Petřiny. Její nástupiště je vůbec nejhlubší na novém úseku trasy metra A.
Objevit bublinu a ponorku, které se ukrývají ve stanici Petřiny, se vydáváme s Janem Nevyhoštěným, novinářem pracujícím pro internetový magazín Zdopravy.cz. Ještě než se spustíme ze severního vestibulu dolů na nástupiště, rozhlížíme se po čtvrti, která dala stanici jméno.
„Petřiny jsou jedním z nejstarších panelových sídlišť v Praze. První panelové domy začaly vznikat už na začátku 60. let 20. století. Sídliště bylo vždy považováno za lepší svého druhu, protože tu byli ubytovaní státní úředníci. Pak tu můžeme vidět novou netradiční zástavbu, na které je zajímavé to, že jejím architektem je Vlado Milunić, který navrhl Tančící dům v centru města.
Další historickou budovou je Hotelový dům, který se nachází v jedné z nejvýše položených částí města. Na střeše této budovy byla instalovaná technika pro připravované partyzánské vysílání České televize během ruské invaze v roce 1968, protože se předpokládalo, že po invazi vznikne nějaký odpor, což se nakonec nestalo.
Jinak co by kamenem dohodil, je odsud Obora Hvězda, obrovský zalesněný park, kam Pražané vyrážejí na procházky a zasportovat si.“
Po krátkém představení okolí stanice míříme do jejích útrob. Vydáváme se k eskalátorům.
„Ty jsou zajímavé v mnoha směrech. Jsou relativně dlouhé, protože se nacházíme v jedné z nejhlubších stanic v Praze, téměř 47 metrů pod povrchem Země. Eskalátory měří 55 metrů. Dalším aspektem je to, že tu fouká. To je dáno tím, že ačkoliv jedeme takhle hluboko pod zem, tak jsme vlastně na kopci. Vítr tu způsobuje komínový efekt. Běžně tu můžeme vidět, jak si lidé nasazují čepice. Je to relativně nepříjemná věc, kterou projektanti při plánování pravděpodobně nedomysleli.“
Petřiny jsou vlastně jednou ze čtyř nejnovějších stanic pražského metra, které prodloužily linku A do stanice Nemocnice Motol. Jaké byly motivy vedoucí k prodloužení této trasy?
„Slavnostní otevření bylo v roce 2015, ale projekt se datuje o několik let zpět. A provázely ho bouřlivé diskuse. Vědělo se, že prodloužení pomůže hustě obydleným oblastem na severozápadě města. Praha ale zároveň hledala řešení chybějícího rychlého spojení s letištěm, což je problém, který dodnes přetrvává. V té době byl primátorem Prahy Pavel Bém, který byl léta předtím starostou Prahy 6, což je městská část, kde se právě teď nacházíme. A on upřednostnil to, že metro by mělo sloužit zejména místním obyvatelům. Těm obyvatelům, kterým předtím starostoval. Proto rozhodl o tom, že metro nepovede přímo na letiště, ale povede sem na Petřiny a do nemocnice Motol.“
Metro tedy letiště neobslouží?
„Pokud jde o dopravní obsluhu letiště, v současné době je ve fázi studie projekt rychlé železniční tratě, který ale pravděpodobně ještě mnoho let nespatří světlo světa. Nicméně nová konečná stanice je u největší pražské nemocnice, kam denně dojíždí tisíce, možná i desetitisíce lidí.“
Čím se Petřiny liší od zbývajících tří stanic?
„Každou ze čtyř stanic, které byly slavnostně otevřeny před devíti lety, navrhl jiný architekt. Tím se liší od stanic v centru Prahy, které jsou ikonické jednotnou architekturou. Tady má každá stanice svůj design a právě Jiřímu Pešatovi vděčíme za ten na Petřinách. Z architektonického hlediska jsou Petřiny nejzajímavější. Vyskytují se tu tři zajímavé prvky. Jednak je to místnost pro dozorčího stanice, dozorna, která je zajímavá svým tvarem, kulatými okny. A točitým schodištěm uvnitř, proto se ji od začátku začalo přezdívat ponorka. Vidíme tady i použití luxferu, což je takový typicky český skleněný prvek. Druhým asi nejmarkantnějším architektonickým prvkem stanice je obrovský betonový monolit s vyrytým názvem stanice Petřiny. Ten si také velmi brzo vysloužil přezdívku. Začalo se mu říkat bublina právě kvůli tomu obřímu tvaru. A někteří škarohlídi mu také přezdívají dámské poprsí nebo dokonce dámská zadnice. Třetím prvkem, který stojí za zmínku, je samotná podlaha, dlažba, která byla architektem navržena tak, aby připomínala tradiční pražskou žulovou dlažbu v centru města. Jsou to ty čtverce, kde se střídá černá a bílá.“
Pracujete pro web zabývající se dopravou. Prodloužení linky A a výstavba stanice Petřiny byly jistě tématem mnoha článků. Vybavuje se vám nějaká konkrétní vzpomínka, nějaká zajímavost spojená s touto stavbou?
„Sleduji stavbu této stanice od začátku. Byl jsem si jí projít, když se tady razilo, když tady byl den otevřený dveří a ty razící štíty byly použity vůbec poprvé v České republice, což byla tehdy velká sláva. Zhotovitel stavby jim chtěl dát nějaká jména. A jelikož linka vede do nemocnice, tak navštívili tamní dětskou kliniku a nechali děti, aby vybraly název pro razicí stroje. První pojmenovaly Adéla a druhý Tonda a po celou dobu stavby se o nich takto psalo, což bylo takové polidštění této betonové stavby“, vzpomíná Jan Nevyhoštěný z online magazínu Zdopravy.cz.
Věděli jste, že….
Od listopadu 2023 je v tunelu mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka nový informační a reklamní systém tvořený 386 LED panely. To umožňuje sledovat sdělení přímo za okny projíždějícího vlaku metra. Podobnou instalaci mají například v Madridu, Římě nebo Curychu. Praha je prvním městem ve střední a východní Evropě, které si takový systém pořídilo.
Související
-
50 let pražského metra
Pražské metro slaví 50 let! Objevte skryté poklady i umělecká díla, která pražská podzemní dráha skrývá.