Stanice Háje: cesta (skoro) až do vesmíru
Stanice Háje, jižní konečná trasy C, se kdysi jmenovala Kosmonautů. Částečně to vysvětluje, proč je cesta do této části města symbolickým výletem do vesmíru.
S průvodcem Martinem Karlíkem z Prague City Tourism se nevydáváme rovnou do stanice metra, naši exkurzi začínáme před sochou umístěnou nedaleko stanice Háje.
Koho znázorňují tyto dvě postavy a proč bylo sousoší instalováno právě zde?
Sousoší představuje dva muže: vlevo je československý kosmonaut Vladimír Remek, vpravo vidíme sovětského kosmonauta Alexeje Gubareva. Tito dva muži společně letěli do vesmíru dva roky před slavnostním otevřením stanice. Na československého kosmonauta jsme byli velmi pyšní, protože byl prvním kosmonautem z třetí země, to znamená, že nepocházel ani ze Sovětského svazu, ani ze Spojených států. A tak právě na jeho počest, ale i na počest všech kosmonautů (hlavně těch sovětských) se stanice původně jmenovala Kosmonautů.
S motivem objevování vesmíru jsme se už setkali ve výzdobě stanice Anděl, o které jsme mluvili v jednom z předcházejících dílů našeho seriálu. Zde na jižním konci trasy C připomíná lety do vesmíru téměř celá čtvrt. Zatímco stanice metra byla v 90. letech přejmenována z Kosmonautů na Háje, původní názvy ulic v okolí zatím všechny změny ve společnosti přežily.
Přímo kolem stanice metra vede ulice Arkalycká pojmenovaná podle města v dnešním Kazachstánu, kterým projížděli kosmonauti po svém přistání na Zemi. Kousek dál je ulice Bajkonurská, nazvaná podle kosmodromu, ze kterého Vladimír Remek startoval.
Opusťme nyní vesmír a vraťme se na Zemi, a to dokonce do podzemí, abychom si povídali o samotné stanici Háje. Každý uživatel metra si jistě všiml, že vnitřní architektura stanice Háje připomíná jiné starší stanice na trase A...
Tato stanice je skutečně trochu neobvyklá. Stejně jako některé její „příbuzné“ na lince A jsou Háje zdobené eloxovanými hliníkovými panely. Nejsem si jistý, ale předpokládám, že tyto panely jsou poměrně drahé, což by mohlo vysvětlovat, proč je jich na této stanici tak málo. Jakoby to byly zbytky z výstavby starších stanic.
Jakých dalších architektonických zajímavostí si na této stanici můžeme všimnout?
Tato stanice je zajímavá tím, že když vyjdete východním vestibulem, musíte nejdříve po schodech nahoru a potom zase dolů, abyste se dostali na ulici. Je to zvláštní věc. Další zvláštností je samozřejmě čerpací stanice umístěná pod východním vestibulem stanice metra. Takže pokud sem přijedete autem, můžete natankovat fakticky na stanici metra, což je určitě docela neobvyklá kombinace!
Věděli jste, že…
U příležitosti 50. výročí otevření pražského metra přelakoval Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) některé své tramvaje do historického zbarvení souprav metra. Na lince 23 jezdí některé vozy legendárního typu T3 přebarvené z tradiční červené na bílo-šedou kombinaci, jakou město kdysi zvolilo pro sovětské soupravy metra Ečs, které v pražském jezdily po jeho otevření v roce 1974.
A ještě něco pro opravdové fajnšmekry. Na tramvajových zastávkách Malostranská, Národní třída, Karlovo náměstí a I. P. Pavlova, kde je možné z linky 23 přestoupit na metro, bylo běžné hlášení zastávek na této lince změněno na oznámení, které se jinak používá v metru. Více informací a jízdní řády těchto speciálních vozů na lince 23 naleznete na webových stránkách DPP.
Související
-
50 let pražského metra
Pražské metro slaví 50 let! Objevte skryté poklady i umělecká díla, která pražská podzemní dráha skrývá.