Nádražní restaurace jsou stejně staré jako dráhy
Už dříve jsme Vás informovali o tom, že mnoho českých nádraží prochází v současné době prudkými změnami. Spolu nimi se mění, nebo by se měly měnit, také nádražní restaurace. S fenoménem takzvaných "nádražek" se v posledních desetiletích spojovala spíše představa úpadku. Nebylo tomu tak ale vždycky.
Ke každému nádraží asi neodmyslitelně patří nádražní restaurace nebo bufet, prostě nádražka. Tyto restaurace u nás mají docela velkou tradici. Stanislava Musila, autora knihy Vůně pražských nádraží, jsme se proto zeptali, jak taková tradiční nádražní restaurace vypadá.
"Nádražní restaurace jsou stejně staré jako dráhy. V současné době samozřejmě ta tradice pokračuje, i když mohli bychom se bavit o tom, jakou úroveň mají. Nejvyšší úroveň si držely v dobách svého vzniku, to znamená většinou v 19. století. Dobrý styl pokračoval i přes první republiku. Takový ten úpadek můžeme sledovat až po 2. světové válce, ani ne snad v 50. nebo 60. letech, ale až od 70. let. Ty 80. léta žila z podstaty a po revoluci vlastně můžeme sledovat další úpadek. Souvisí to s celospolečenským postavením nádražních restaurací a vůbec železnice jako takové a přistupují k tomu další vlivy jako odklon cestujících, potom jsou to různé normy, které velmi omezují vaření v nádražních restauracích."
Tím stěžejním v nádražních restauracích bylo tedy stravování?
"Všechny nádražní restaurace původně vařily hotová jídla. Bylo to z toho důvodu, že cestování vlakem tehdy trvalo mnohem delší dobu. Dokonce v prvopočátcích byly i nádražní restaurace, které vznikaly právě z důvodu křižování vlaků a mezi vlaky byla třeba půlhodina právě na občerstvení. I za první republiky, kdy už železnice měl konkurenci v začínající autobusové dopravě a civilní letecké dopravě, tak si držela tak si držela ten vysoký standard. Potom se z leckterých nádražních restaurací stávaly restaurace se studenou kuchyní nebo výčepy."
Nádraží procházejí změnou, tzv. revitalizací, která patří do projektu Živá nádraží a ta má přispět k tomu, že se nádražní restaurace mj. vylepší, že přibudou další služby, z nádraží se v podstatě stanou obchodní centra.
"Živá nádraží umožní to, že ve velkých městech nebo v důležitých železničních uzlech nádraží prokouknou. Co se týče stravování, tak tady bych to tak optimisticky neviděl, protože ta dnešní doba těm tradičním restauracím jako takovým, to znamená s českou kuchyní, moc nepřeje."Jste i pro tu myšlenku, že by tam vznikly kina nebo kadeřnictví?
"Vy jste zrovna jmenovala dvě služby, které byly typické pro nádraží už za první republiky, nebo respektive ta kina vznikala hodně v 50. letech, příkladem toho je nádraží v Pardubicích. Holičství bylo nedílnou součástí interiéru nádraží, třeba si vzpomínám na nádraží Praha - Těšnov. Takže určitě by tyto služby neměly na nádražích chybět."
Může se zašlá sláva nádražních restaurací obnovit?
"Já bych to celkově bohužel spíš viděl, že taková ta zlatá doba těch nádražních restaurací, těch klasických nádražních restaurací, je za námi."