Privatizace Budvaru by byla citlivým problémem
Vláda je připravena prolomit jedno velké tabu, totiž privatizovat Budvar, poslední pivovar ve státních rukou, který ovšem v očích moha Čechů není jen tak obyčejným pivovarem. Proto se také z případné privatizace může stát citlivý problém. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
"Nemyslím si, že je nutné privatizovat Budvar. A nemyslím si, že nutné ho privatizovat kvůli tomu, že chybí peníze na dopravní stavby. Budvar je natolik specifický státní podnik. Jeho hodnota je vysoká právě díky sporům o značku."
Český svaz pivovarů a sladoven se samozřejmě a logicky nevyjadřuje ke kapitálovým vztahům v jednotlivých pivovarech. Co je komu do toho, jaké vazby mají jednotliví členové svazu? Člen představenstva svazu Pavel Bobošík proto sděluje pouze svůj osobní názor.
"Věřím, že pokud česká vláda Budvar prodá, tak ho prodá s lepším ekonomickým výsledkem, než prodala Plzeňský Prazdroj společnosti Nomura. A pak jsme to zaplatili z našich daní ČSOB."
Pavel Bobošík každopádně považuje případnou privatizaci Budvaru za citlivou otázku. A také se mu nezdá, že by stát měl privatizovat Budvar jen kvůli jednorázovému zalepení nějaké díry ve státním rozpočtu. V této souvislosti je možné si položit otázku, jakou hodnotu má Budvar dnes a jakou by třeba mohl mít v budoucnu. Politici nemohou přehlédnout, že Budvar trvale vykazuje velké zisky. A i když každoročně investuje desítky milionů do svého rozvoje, nemá ani korunu dluhů. Nemusí si půjčovat v bankách, rozvojové záměry si platí ze svého. Má tedy smysl, aby stát prodával prosperující podnik, který slibuje přísun pravidelných dividend do státní pokladny? Předseda zemědělského výboru sněmovny Jiří Papež bere tezi o slepičce, která snáší zlatá vajíčka, s jistou rezervou.
"Jestliže ten podnik bude dobře fungující a prosperující, může jako privátní subjekt odvádět prostředky do státní pokladny sice ne ve formě dividend, ale ve formě daně ze zisku. Dividendy jsou samozřejmě body navíc a jsou to body plusové. Nicméně opakuji, nemyslím si, že by to mělo být aktuální téma."
Kdy by se téma Budvar mohlo dostat na program jednání vlády, je zatím ve hvězdách. Je zřejmé, že nepůjde jen o ekonomické, ale také politické téma. A přesvědčit veřejnost o výhodnosti privatizace asi nebude jednoduché. Budvar je pojem nejen v Česku. V zahraničí je ležák Budweiser Bier považován za exkluzivní pivo a zákazníci jsou tudíž ochotni si za něj připlatit. Vlivná britská organizace Kampaň za dobré pivo (Campaign for Real Ale) se už před několika lety ostře postavila proti úvahám o privatizaci Budvaru. Britové se obávali, že pivovar by se mohl dostat do rukou amerického koncernu Anheuser-Busch. A Američané by prý nenapravitelně poškodili reputaci Budvaru u znalců a milovníků všude ve světě. V současné době má Budvar po celém světě zaregistrováno na 380 ochranných známek ve více než stovce zemí světa. A s americkým gigantem Anheuser-Bush už vyhrál řadu známkoprávních sporů, například ve Skandinávii, Velké Británii, v Japonsku nebo koncem minulého roku i v Číně.