Z Prahy do Mnichova i za tři hodiny
Česko se v pátek dočkalo historického okamžiku. Poprvé se naše dálniční síť zcela propojila se západoevropskou. Byl otevřen poslední chybějící úsek obchvatu Plzně na dálnici D5 a německá strana zároveň dokončila úsek dálnice A6 až po severojižní autostrádu A93. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.
Výstavba celé dálnice Praha-Rozvadov o délce 150 kilometrů trvala téměř 30 let. Dálnice ovšem mohla být uvedena do provozu mnohem dříve. Už v roce 1995 spojila dálnice Prahu s Plzní a o dva roky později byl dán do provozu také úsek od Plzně do Rozvadově. Chyběl ale obchvat západočeské metropole, takže veškerý tranzit procházel přes centrum města. Denně tudy projelo mimo jiné až šest tisíc kamionů, což představovalo ohromnou zátěž pro Plzeň a její obyvatele. Proti obchvatu se nejprve stavěli některé obce a především ekologičtí aktivisté. Vláda několikrát měnila trasu, ekologové vedli s městem a s investorem řadu soudních sporů. Záležitost se dostala až k Ústavnímu soudu. Parlament nakonec musel přijmout zvláštní zákon o dálničním obchvatu Plzně. Jak řekl Radiu Praha generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic České republiky Petr Laušman, tahanice kolem obchvatu jsou jedinou věcí, která stále leží jako stín nad úspěšným dílem.
"Jsem trochu smutný z toho, že poslední úsek dálnice, obchvat Plzně, byl klasickou ukázkou toho, jak se dá zneužívat legislativa této země související s takovými stavbami ke zdržení těchto staveb."Obchvat je tedy po devíti letech zdržení v provozu. Plzeňáci by si měli nyní konečně oddychnout.
"V Plzni zůstane v podstatě už jen dostředná doprava, která v Plzni začíná nebo končí. Veškerá tranzitní kamionová doprava pojede už dnes jednoznačně po obchvatu. Přes Plzeň určitě nikdo rychleji neprojede. Jenom blázen by jezdil přes Plzeň."
Představitele města a policie si ale zatím netroufají odhadnout, jak se otevření celého obchvatu projeví na dopravě v Plzni. Některé velké dopravní firmy mají prý dopředu stanovené trasy a může nějakou chvíli trvat, než je změní. Neví se rovněž, jak zareagují řidiči v příštím roce, až se začne platit na dálnicích a rychlostních komunikacích mýtné. Existují také obavy, že někteří řidiči by se mohli vyhýbat prvnímu dálničnímu tunelu v Česku pod vrchem Valík. Tento tunel je dnes bezesporu nejmodernější a nejbezpečnější v Evropě. Je přímo prošpikován sofistikovanou elektronikou, řízenou počítačem, která třeba také ihned zkontroluje, zda kamion není přetížen. Z obavy ze sankcí by pak řidiči mohli raději volit trasu přes Plzeň. Nakolik jsou různé obavy reálné se ukáže, až se doprava takříkajíc ustálí. Ministr dopravy Aleš Řebíček je ale v každém případě zastáncem plošného mýtného s několika různými sazbami."Základní filosofie mýtného není jenom výběr peněz nebo zrovnoprávnění se železnicí. Největší kouzlo mýtného spočívá v tom, že pokud je plošné, dají se jím usměrňovat dopravní proudy."
Jak uvedl bavorský ministr vnitra Günther Beckstein, v loňském roce projelo přes Rozvadov skoro čtyři miliony vozů, z toho téměř polovina nákladních. A ještě si dovolím jednu poznámku. Jak jsme se přesvědčili s naším redakčním automobilem, cesta z Rozvadova na okraj Prahy může trvat něco přes hodinu. Ovšem za předpokladu, že budou zrušena některá stávající omezení rychlosti na dálnici a že na ní bude také dopravu kontrolovat policie. Její přítomnost jsme v pátek zaznamenali jen u Rozvadova. Některým bezohledným řidičům kamionů, jak se zdá, opět otrnulo.