Zemřel generál František Fajtl
Ve věku 94 let zemřel generál František Fajtl, legendární pilot z druhé světové války. Bojoval ve Francii, Velké Británii i při osvobozování Československa. Po roce 1948 poznal nevděk komunistického režimu a náležitého ocenění svých zásluh se dočkal teprve po roce 1989. Jeho životní osudy shrnuje Martina Lustigová.
Německá okupace zastihla Františka Fajtla, tehdy už vojáka z povolání, na letišti v Přerově, kde byl zástupcem velitele. V červnu 1939 odešel do zahraničí. Přes Polsko se dostal do Francie, kde byl po vypuknutí války zařazen k letectvu. Od května 1940 bojoval na francouzsko-německé frontě. Kapitulace Francie pro Fajtla znamenala další přesun - přes severní Afriku do Velké Británie.
"Poručík Fajtl s většinou československých letců absolvoval urychlené přeškolení na britskou techniku a v řadách anglických perutí se zúčastnil bitvy o Británii,"říká v rozhovoru pro Radio Praha vojenský historik Jiří Rajlich.V dubnu 1942 byl Fajtl jako jeden z prvních spojeneckých důstojníků jmenován velitelem anglické peruti. Krátce poté byl nad severní Francií sestřelen. Na domovské základně v Británii bylo tehdy k jeho jménu připsáno "Pohřešován, pravděpodobně zabit". Naštěstí všechno bylo jinak: "Podařilo se mu nouzově přistát a pancíř za jeho zády mu zachránil život, ale tím veškerá pozitiva končila, protože nouzově přistál na území okupovaném nepřítelem. Německé stráže ho obklíčily, ale on se dokázal dovedně vyhnout zajetí, proklouzl řetězem stráží a vydal se na velice dobrodružnou cestu přes okupovanou do neokupované Francie."
Po přechodu Pyrenejí byl ve frankistickém Španělsku zatčen a několik měsíců strávil ve věznicích a koncentračních táborech. Po dlouhém jednání Britové dosáhli jeho propuštění a návratu na britské ostrovy. Brzy se ujal velení 313. československé stíhací peruti. V roce 1944 se stal velitelem transportu československých letců do Sovětského svazu, kde velel 1. čs. stíhacímu pluku, který se zapojil do bojů Slovenského národního povstání.
"Letec, dokud mu funguje aeroplán, tak samozřejmě chce letět. Neměli jsme s Rusy spojení, byly mraky, tak jsem dal rozkaz letět na východ. Tři letouny v mém roji se dostaly až do Ruska, ostatní posedaly v Rumunsku a v Maďarsku nouzově, některé dobře, některé špatně. A náš pluk byl rozrušen," vzpomínal na tu dobu František Fajtl.Po válce stoupal v žebříčku armádních hodností, vyučoval na Vysoké škole válečné. Po únoru 1948 se ale všechno v jeho životě změnilo. "V roce 1949 byl jako politicky nespolehlivý z armády propuštěn, což pro něj po 17 letech služby byla obrovská rána,"říká Jiří Rajlich. V lednu 1950 byl zatčen a uvězněn na Mírově. Propuštěn byl po 17 měsících. Teprve v 60. letech byl částečně rehabilitován, i když k letectvu už se vrátit nemohl.
Jak Jiří Rajlich dále upozorňuje, generál Fajtl nebyl jen vynikajícím stíhačem a důstojníkem letectva: "Vedle neopomenutelné dráhy válečného letce se stal i respektovaným spisovatelem a vlastně i díky tomu, že jeho knížky mohly vycházet i v dobách tuhé normalizace se u naší veřejnosti podařilo udržet povědomí o československých válečných letcích nejen na východní, ale i na západní frontě."
A jak by Jiří Rajlich definoval odkaz generála Františka Fajtla? "Pan generál bojoval na všech frontách, na nichž za války bojovali českoslovenští letci. Byl v Polsku, bojoval ve Francii, ve Velké Británii, bojoval na Slovensku, na východní frontě. Pro mě byl a zůstává legendou a takovým ztělesněním všech těch válečných osudů našich letců, kteří bojovali ve druhé světové válce. A svým způsobem i ztělesněním jejich trpkých poúnorových osudů."