Lukáš Pešek útočí ve dvaceti letech na české motocyklové legendy
Rekordních 159 tisíc diváků přijelo o víkendu na VC Brna silničních motocyklů. Hlavním důvodem byl start Lukáše Peška, který měl reálnou šanci prosadit se na stupně vítězů. Jeho medailový boj však ukončila poslední zatáčka, kdy český jezdec při útoku ze čtvrté pozice neustál smyk zadního kola a spadl. Sen o premiérovém triumfu se tak znovu odkládá.
"Měl velký talent ve fotbale a hrozný hlad po vítězstvích. Když poté začal s motokrosem, dohnal během roku kluky, kteří jezdili roky čtyři. Takže, když jsem mu řekl, že s motokrosem končíme, tak to oplakal. Pak jsme se rozhodovali mezi fotbalem a motorkami. Jelikož jsem motorkář, tak mi benzín více voněl. Navíc on nebyl v jeho závodní éře nikdy poražený, tak jsme uznali, že má díky individualitě větší šanci prorazit zde. Ve fotbale mnohdy rozhoduje trenér, který si vybere lidi, co má rád."
Motorismus u nás rozhodně nepatří k nejpopulárnějším sportům a tak Karel Pešek v podstatě stále bojuje s větrnými mlýny. Navíc mezilidské vztahy v české federaci nejsou podle jeho slov zrovna ideální.
"Je to těžké. U nás má sice motorismus tradici v endurech, ale silnice není federací vůbec podporována. Federace spoléhá na otce, kteří to potáhnou, ale když jezdci uspějí, tak z toho má peníze. Nevím ovšem kam ty peníze jdou, pořád se s nimi chodím hádat, že by měli podporovat mládež, aby šel motoristický sport nahoru. Talenti tady jsou a nadšení tátové také."
Znechucení ze zdejších poměrů ho přivedlo až k myšlenkám, že by jeho synové, neboť na motorce jezdí i Lukášův mladší bratr Karel, mohli reprezentovat jinou zemi, kde by se dočkali důstojnějších podmínek.
"Moc daleko od toho nejsme. Uvažuji o tom i kvůli mladšímu Kájovi, protože v naší federaci jsou podle mě nesprávní lidi. Stále si toho dělají svůj byznys a nepřemýšlí, že když někdo odejde, tak jim ty peníze už nepůjdou a skončí to. My jsme do toho přišli a nikoho jsme neznali, ale když vidím, jak je to provázané - ten ho pozve na večeři a pak dostane peníze, tak se mi z toho zvedá žaludek. Nám hodně pomohli známí, ale bohužel tady je takový systém, že když vám někdo dá peníze na sport, tak to skoro neodečte z daní."
Lukáš se nachází v citlivém věku dvaceti let a tak ho otec o to více musí hlídat."Určitě ho musím držet zkrátka, protože kolem něj teď chodí spousta lidí, který mu říkají, jak je výborný a on by v tomto věku mohl usnout na vavřínech. Já vím, co já jsem v životě pokazil. Myslím, že má velký talent a může to dotáhnout až k titulu mistra světa a do moto GP. On totiž, ať vleze na jakoukoliv motorku, hned jí má v ruce a nemá problém se změnou."
Samotný Lukáš se na otcovu starostlivost pochopitelně dívá z jiného úhlu, ale situaci bere s nadhledem.
"Je to půl na půl. Nemám úplnou volnost, záleží na tom jaká je nálada a co nás čeká. Někdy je složité se tátu doprosit, mám na něj sice finty, ale nejhorší je, že už nezabírají."
Spolupráce s tátou v jednom týmu má pochopitelně své klady i zápory.
"Výhody - je mi pořád nablízku, vím co od něj můžu čekat a naopak. Nevýhody - když jsme spolu delší dobu 24 hodin denně, tak se samozřejmě pohádáme, ale to je lidské."
Lukáš ovšem upozorňuje i na nejmladšího z rodu Pešků - teprve čerstvě čtrnáctiletého bratra Karla, kterého podle něj může čekat ještě zářivější budoucnost.
"Určitě mám srovnání. Začal o dva roky dříve a už teď ve čtrnácti zajíždí časy co já v šestnácti. Myslím, že pokud se toho bude držet a bude pro to dělat všechno, tak může být lepší než já."
V seriálu MS silničních motocyklů panuje pochopitelně ostré konkurenční prostředí. To si vybírá i svou daň.
"Mezi jezdcem kamaráda nemám, protože je to vrcholový sport a tam nikdo kamaráda nemá."O mnoho lepší není situace ani v Lukášově osobním životě.
"Já moc kamarádů nemám. Když jsem měl špatné sezóny, tak jsem poznal kdo je kamarád."
Ve volném čase ho na motorce rozhodně nehledejte. Ten spíše tráví s golfovými holemi nebo na vodním skútru. Svůj "pracovní nástroj" nepoužívá ani v běžném silničním provozu.
"Na motorce nejezdím, protože jsem z Prahy, kde je hodně hustý provoz a řidiči nejsou ohleduplní. Jezdím autem nebo většinou na skútru, protože u nás jsou hrozné kolony."
Po chvíli váhání přidává ještě jeden důvod, kvůli kterému mimo závodní okruhy na motorku nesedá.
"Obyčejný kluk, který jezdí ve volném čase na motorce, tak ho baví řazení. To mě ve volném čase nebaví, já mám radši skútr nebo auto v automatu. To je odpočinek."