Dva Čechoslováci ohromili před 70 lety se škodovkou svět

B. J. Procházka a J. Kubias v Praze

Objet automobilem zeměkouli, to je úctyhodný výkon i pro dnešního motoristu. Před 70 lety to ale byl heroický výkon, který vyžadoval vedle odvahy a technického umu také spolehlivé auto. Spolumajiteli smíchovských garáží Bohuslavu Janu Procházkovi a jeho spolujezdci Jindřichu Kubiasovi nic z toho nescházelo a na cestu vyrazili v sériovém voze Škoda Rapid. Více o jejich putování uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.

Bohuslav Jan Procházka a Jindřich Kubias urazili neuvěřitelných 27.600 kilometrů. Cesta je zaznamenána v archivu společnosti Škoda Auto a jak připomněl jeho vedoucí Lukáš Nachtmann, vůz byl upraven jen minimálně.

"Vůz měl zvětšenou benzínovou nádrž, takže celkové zásoby benzínu byly přibližně sto litrů. Dále zde byla vnitřní lůžková úprava. Jinak to byl standardní vůz vybavený například radiem a takovou perličkou, co si sebou vezli navíc, byla gumová vana a lehký kulomet pro případné komplikace, které očekávali při průjezdu Sovětským svazem a Čínou."

Jaká byla jejich trasa?

"Původně chtěli jet západním směrem - do Spojených států a potom přes Rusko zpátky. Ale vzhledem k situaci ve východní Asii, ta jednání se sovětskými úřady byla nesmírně komplikovaná, tak se nakonec rozhodli, že pojedou východním směrem stejně jako Phileas Fogg, jehož slavná Verneova Cesta kolem světa za 80 dní jim posloužila jako inspirace. Takže přes Rusko projeli do Číny, projeli Indií, do San Francisca přes New York až do Paříže a pak přes Norimberk zpět do Prahy."

Jak byli oba jazykově vybaveni? Jak se domlouvali?

"Procházka byl vybaven velice dobře. Mluvil anglicky, německy, francouzsky, takže byl schopen konverzovat po celou dobu jízdy včetně toho, že dostával pozvání na lov na Ceylon, aby určitě nezapomněl přijet a tak dále. Navštěvovali různé instituce, například velvyslanectví. Měli sebou takový zvláštní cestovní rozkládací pas, kde si vždycky nechali provést záznam - razítko a nějaký krátký vzkaz například od českých velvyslanců v zemi, kterou projížděli."

Jak dlouho jim cesta trvala?

"Do Plzně přijeli za 96 dní, tam přenocovali a 97. den dorazili do Prahy. Takže jeli od 25. dubna, právě teď si připomínáme 70 let, a vrátili se 1.8. 1936, kdy je slavnostně uvítali v Praze."

Jaké bylo to slavnostní uvítání? Mluvilo se tehdy hodně o jejich cestě?

"O té cestě se mluvilo poměrně hodně, ale mám takový pocit, že teď se o ní mluví mnohem víc. Ona je velice proslavila. Procházka jako majitel vozu byl takový světoběžník a bonviván, který tu akci dokonale připravil a zároveň byl jako zvláštní dopisovatel nejen českých novin. Ta cesta už tehdy měla ohromnou publicitu a je zajímavé, že se o ní i dneska ví, takže se na mě třeba obrátili i z USA a obrací se na mě různí dealeři Škodovky, kteří o cestě také vědí a i dnes se té cestě dostává určité publicity."

Po velkolepé cestě kolem světa se Procházka, který mimochodem pocházel z rodu pánů z Dubé, vrátil k podnikání. Spolu s bratrem provozovali moderní garáže na pražském Smíchově, které přežily i německou okupaci. Po únoru 1948 bratři Procházkové emigrovali do USA a garáže připadly ministerstvu vnitra; do rukou rodiny se podnik vrátil v roce 1991.