Letiště Praha by se mohlo stát jedničkou ve střední Evropě
Na letišti Praha-Ruzyně byla minulý týden slavnostně otevřena část nově budovaného areálu Sever 2. Novým terminálem, který bude celý dokončen do konce roku, posílí Ruzyně ještě více svou dobrou pozici mezi evropskými letišti. Vytvoří se také podmínky k tomu, aby Ruzyně předstihla největšího rivala Vídeň a stala se největším letištěm ve střední Evropě. Více už se dozvíte od Zdeňka Vališe.
"Každý rok Letiště Praha zvyšuje počet odbavených cestujících. Vloni jich bylo deset a půl milionu. Letos očekáváme další rekord 11 milionů cestujících."
Říká ministr dopravy Milan Šimonovský. Potíž je v tom, že Ruzyně praská ve švech. Už nyní počet cestujících převyšuje o třetinu projektovanou kapacitu letiště. Nový terminál Sever 2 zvětší kapacitu skoro dvojnásobně. Ročně bude moci letiště v pohodě odbavit až 16 milionů pasažérů. Počet odbavovacích přepážek a nástupních mostů se teď zvýší z dosavadních sedmnácti na dvacet sedm, což už je o sedm víc než ve Vídni. Jak řekl premiér Jiří Paroubek, terminál nevydělá jenom letišti a státní pokladně.
"Každý milion cestujících kteří projdou letištěm, pomáhá v národním měřítku vytvořit téměř tři tisíce pracovních míst."
Terminál se stavěl pouze z úvěrů od Evropské investiční banky. Státní podnik Letiště Praha ho bude splácet 22 let, ale nebude zatěžovat státní rozpočet. Podnik si na to vydělá sám, což státní představitelé minulý týden při slavnostním otevírání terminálu ocenili slovy chvály. Nicméně, až bude začátkem příštího roku uveden celý areál do plného provozu, bude muset Ruzyně čelit dalšímu limitujícímu faktoru, a tím je stávající systém pouze dvou vzletových a přistávacích drah. Proto je už připraven projekt třetí dráhy. S její výstavbou by se mělo začít v roce 2007. Náklady se odhadují na pět až šest miliard korun. Stejně jako v případě výstavby areálu Sever 2 by ale finance neměly jít ze státního rozpočtu. Ministr dopravy Milan Šimonovský hodlá vládě předložit návrh na transformaci státního podniku Letiště Praha na akciovou společnost. Prodejem akcií by pak stát získal prostředky na výstavbu třetí dráhy."Prodáme tolik akcií, které budeme potřebovat na novou vzletovou a přistávací dráhu. Bude samozřejmě záležet na tom, jakou hodnotu budou mít akcie podniku."
Prodej akcií přes kapitálový trh považují mnozí ekonomové za výhodnější než přímý prodej strategickému partnerovi. Prodej přímému zájemci by sice mohl přinést více peněz, ale v dlouhodobém výhledu by pak odvod zisků do zahraničí zatěžoval platební bilanci země. O strategickém partnerovi se spekulovalo v souvislosti s úvahami o prodeji ČSA. Ty ale čeká případná privatizace nejdříve v roce 2007. Ministr Šimonovský ale tvrdí, že pro podnik Letiště Praha žádného strategického partnera hledat nebude."Prodej části akcií nebo vydání nové emise není privatizace ve smyslu převzetí kontroly nad společností. Je to normální, ve světě standardní způsob získávání prostředků. My nehledáme strategického partnera, protože Letiště Praha ukazuje, že jeho management je velice dobrý, stejně jako je dobrá i současná forma vlastnictví."
Majoritu v podniku, jehož hodnota se odhaduje na 17 miliard korun, by tedy stát rozhodně neměl ztratit.
"Když hovořím o tom, že prodáme část akcií, tak rozhodně nehovořím o nadpolovičním podílu."S jakou podporou ve vládě se ale ministr Šimonovský setká, to je zatím ve hvězdách. Premiér Jiří Paroubek na dotaz deníku Právo připustil, že vláda by se mohla Letištěm Praha zabývat. Není to prý ale na pořadu dne a diskuse o tom ještě neproběhla. Ministr financí Bohuslav Sobotka zase uvedl, že transformace státního podniku Letiště Praha na akciovou společnost bude v každém případě delší, než je horizont tohoto kabinetu. Je tedy otázkou, zda by se prodej akcií k získání financí na třetí dráhu podařil do roku 2007, kdy má výstavba začít. Je tu ale ještě jeden limitující faktor pro plynulý pohyb neustále rostoucího počtu pasažérů. Ruzyně totiž není dosud napojena na žádnou velkokapacitní městskou hromadnou dopravu. K letišti nevede ani metro, ani jiný typ rychlodráhy. Podle Milana Šimonovského se prý už ledy pohnuly.
"Stejně jako v případě nové vzletové a přistávací dráhy, tak i v případě železničního napojení chceme, aby byla výstavba zahájena v roce 2007. Bude to modernizace trati z Prahy do Kladna, s odbočnou na Ruzyni. Do budoucna by také mohlo přijít na řadu prodloužení metra až na Ruzyni. Počítáme s tím ve stavebních úvahách, je na to rezerva."
Proti projektu modernizace trati mezi Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na letiště se ale ostře postavila Praha 6. Podle jejích představitelů je předložený plán pro Prahu 6 nepřijatelný. Negativně by prý zasáhl do života místních obyvatel. Plán počítá s tím, že současná buštěhradská dráha by měla dvě místo jedné koleje a byla by elektrifikována. V části Prahy 6 by vedla v tubusu. Podle zastupitelů by ale tubus rozdělil městskou část na severní a jižní.