Zákon o bodovém trestání řidičů znovu do Sněmovny

0:00
/
0:00

Nedodržování předpisů na českých silnicích by měl omezit nový zákon o bodovém trestání přestupků. Jeho autoři se inspirovali praxí v Německu či Rakousku. Senát ale ve středu předlohu vrátil poslanecké sněmovně k novému projednání. Spor se vede o detaily ve způsobu trestání jízdy pod vlivem alkoholu nebo například o možnost předjíždění pro kamiony.

Proč senát novelu vrátil sněmovně? Důvodem je nesouhlas s pozměňovacími návrhy, které v zákoně provedli poslanci. Podle senátora Františka Kubery za ODS je důležité, aby do praxe vstoupil kvalitní zákon, který nebude třeba v blízké budoucnosti novelizovat.

"Není možné k němu přistupovat, jak je v kraji zvykem, že když se to nepovede, tak ho budeme potom novelizovat, což se děje u běžných zákonů. To byl hlavní důvod. Druhý důvod byl ten, že přesto, že byl za vzor vzat systém Spolkové republiky Německo, tak byl upraven na české poměry, ale dosti nešťastným způsobem."

V čem byla ta problematičnost?

"My jsme viděli hlavní neuralgický bod v tom, že poslanci změkčili z nám neznámých důvodů alkohol a nastavili dva režimy. To se nám nelíbilo. To byl také důvod, proč jsme navrhovali 18 bodů, nikoli změkčení zákona. Za alkohol, ktrerý je příčinou nejtvrdších smrtelných nehod, jsme navrhovali přísný postih, takže jsme tam nechali jen jeden režim pro alkohol, ale zvýšili jsme počet bodů na 18 z toho důvodu, že některé přestupky v tom bodovacím systému jsou banální a akutečně se může stát, zejména těm, kteří hodně jezdí, jsou podnikatelé, jezdí svým i služebním autem, tak se jim může snadno stát, že přijdou o řidičský průkaz, a to na rok, což je další velmi tvrdé opatření."

...říká senátor Kubera. Podle Jana Weinbergera z brněnského Centra dopravního výzkumu je podstatou bodového systému to, že jsou přestupky hodnoceny nepeněžně a tedy má hodnocení pro všechny řidiče stejnou závažnost bez rozdílu.

"Jsou skupiny řidičů, kteří zaplatí s úsměvem 5 nebo i 15 tisíc, nic jim to nevadí, ale pokud by někdo měl omezit jejich možnost jezdit, sáhnout jim na řidičský průkaz, jsou nuceni rapidně změnit svůj způsob jízdy."

A tím, že se ten zákon nyní vrací do sněmovny, navíc s dodatkem, který posouvá jeho účinnost až od 1. ledna 2007, je to podle vás velký problém?

"Je to zdržení podstatné, problém je v tom, že obecně není u některých poslanců nebo stran politická vůle, aby takový zákon existoval, protože tyto strany dávají větší váhu osobní svobodě jednotlivce, kterou nadřazují nad právo na život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu."

Senátor Kubera soudí, že zákon ještě bude mít příležitost k doladění.

"Podle mého názoru Poslanecká sněmovna Senát přehlasuje, ten zákon bude platit v té chybné podobě, což uznává i ministerstvo, které má už připraveno řadu pozměňovacích návrhů, a v období do nabytí účinnosti je předloží. To znamená, že ten zákon se znovu otevře a znovu bude příležitost něco s ním udělat. Já se domnívám, že to vůbec nevadí, že lepší je delší příprava a potom také delší platnost. Aby ten zákon platil bez zásadních změn, protože je to kodex, jak se mají chovat řidiči a chodci, a tato pravidla by se neměla měnit každé tři měsíce."

Podle Jana Weinbergera z brněnského Centra dopravního výzkumu měl zákon po německém vzoru obsahovat i systém práce s problémovým řidičem včetně lékařsko-psychologického vyšetření, které by mělo stanovit, proč řidič o oprávnění přišel, neboli Weinbergerovými slovy, "proč se vybodoval". Toto opatření se ale jak říká nedostalo ani do prvního návrhu zákona z obav ministerstva, že by zákon narazil na daleko tvrdší odmítnutí.