Tatrovky pro armádu bez konkurzu
Česká armáda se definitivně rozhodla pro nákup terénních nákladních automobilů. Necelou tisícovku automobilů za pět miliard korun nakoupí od kopřivnické Tatry. Protože se jedná o strategický vojenský materiál rozhodlo se ministerstvo obrany pro konkrétní firmu bez výběrového řízení. Více Jaromír Marek.
Projektem se bude v srpnu zabývat vláda, je ale velmi pravděpodobné, že bude přijat. Ministr obrany Karel Kühnl uvedl, že terénní automobily střední váhy označil jsou základem armády a strategickým vojenským materiálem, potřebným k bezpečnosti státu. Proto podle českého i evropského práva nemusí být nákup podroben výběrovému řízení. Proč? To je otázka pro náčelníka generálního štábu Nekvasila.
"Střední kolová technika, kterou používá naše armáda je velmi zastaralá, většinou jsou to Pragy V3S vyrobené kolem roku 1950."
Možnost, že Tatra získá přímou zakázku, však kritizovala konkurence. Uskupení Poličské strojírny - DaimlerChrysler, které se snaží prodat armádě nákladní mercedesy, uvažuje o napadení zakázky u Evropské komise. Tvrdí, že se nejedná o techniku určenou výlučně k vojenských účelům a výběrové řízení nelze obejít.
Faktem je, že Tatra je dlouholetým partnerem české armády, dodala jí už kolem 2500 hlavně těžkých terénních automobilů. O získání nové zakázky pro českou armádu bez výběrového řízení usiluje Tatra už řadu roků. Více ředitel speciálních projektů Jan Vala.
"Harmonogram počítal s dodávkami ve 3. a 4. kvartálu roku 2006. My jsme schopni to auto v té době vyrábět. Musíme ale vědět, že to budeme my a že nebude výběrové řízení. V tom případě nikdo do výroby investovat nebude a celý proces se protáhne. My už na tom autě pracujeme čtvrtý rok, máme výsledek a můžeme ještě vyhovět rozumným požadavkům armády. Pro armádu by to bylo výhodné. Navíc, jsme stabilní dodavatel české armády. Na voze je spousta prků, které používáme na civilních Tatrách."Jaký je podíl českých komponentů na autě?
"Asi 75 %. Vyplyne to z konečných jednání o ceně. Vše kromě komponentů Renault je vyráběno českými firmami nebo firmami umístěnými v ČR."
Právě fakt, že Tatra je českým výrobcem bylo jedním z hlavních argumentů ministerstva. Pokračuje ministr obrany Karel Kühnl.
"Domnívám se, že každý stát, který má domácího výrobce, by takovouto strategickou zakázku měl dát jemu. Potřebujeme, aby výroba a dodávky byly zajištěny za všech okolností."
S tímto argumentem souhlasí i Jan Vala.
"Když se podíváte na Bundeswehr, veškerá technika je německé výroby. Všechny země, i členové NATO, se snaží využívat domácí zboží. V případě jakéhokoli konfliktu, mám výrobce doma. Mohu jej ovlivnit, zda vyrábí, kdy dodá náhradní díly. Všechny země se takto chovají a legislativa to umožňuje."
Za armádu se postavili i členové sněmovního branného výboru. Proti není ani opoziční ODS.
Výroba dopravních prostředků v moravském městě Kopřivnice se datuje k roku 1850, zásadním mezníkům v historii Tatry patří rok 1897, kdy byl vyroben první osobní automobil ve střední Evropě "Präsident" a letopočet 1898, kdy spatřil světlo světa první nákladní automobil. Byť až do roku 1998 vyráběla Tatra i osobní vozy, slavný Tatraplán či Tatru 603 či 613, základem je výroba nákladních vozů. Těch dosud vyprodukovala téměř 390 tisíc. Od roku 2003 je Tatra součástí amerického koncernu Terex.