Kempování v zimě. Karavany a obytné vozy zažívají v Česku boom
Jarní prázdniny jsou v Česku v plném proudu a pro většinu rodin bývají spojené s návštěvou hor a zimními sporty. Ubytovací zařízení jsou ale zavřená. A tak si lidé našli alternativu – vedle sjezdovek či běžeckých tratí se stále více objevují obytné vozy a přívěsy. Nebývale velký zájem potvrzují i provozovatelé půjčoven a prodejen karavanů.
Prodej karavanů a obytných vozů během letošní zimy stoupl meziročně až o 200 procent. Českému rozhlasu to potvrdila Klára Hájek Velinská z Asociace kempování. Většina vozů objednaných pro letošní sezónu je podle ní už vyprodaná.
„Objednávky s dodací lhůtou v roce 2021 uzavíraly továrny na konci září minulého roku. Což je opravdu věc nevídaná. A dokonce už začátkem února fabriky vyhlašovaly, že budou brzy uzavírat objednávky pro rok 2022.“
Výrazně větší zájem potvrdil Českému rozhlasu i Petr Havlíček, ředitel firmy, která karavany a obytné vozy prodává i pronajímá. Zájem podle něj narůstal už minulý rok, ale ten největší přišel po Novém roce. „V karavaningu je zima taková okurková sezóna. Očekávali jsme, že leden a únor bude klidný. A opak je pravdou, nestíháme zvedat telefony,“ uvedl Havlíček.
Karavan přitom není levná záležitost. Zájemce o koupi si musí připravit od půl milionu korun výš. Obytné vozy většinou stojí jeden až jeden a půl milionu korun.
Velký zájem je ale i o půjčování obytných vozů a přívěsů. Ten podle asociace vzrostl během zimy zhruba o 50 procent. Lidé si je nejčastěji půjčují na víkendy, případně prodloužené víkendy. Pronájem vyjde na přibližně 2 tisíce korun na den.
Odborníci očekávají, že trend karavaningu a kempování dál poroste. Populace vyznavačů tohoto cestování podle nich mládne. Mladí lidé vyznávající aktivní cestování a poznávací turistiku, dávají přednost obytnému vozu nebo obytné vestavbě. Časem pak přechází k obytným přívěsům, které si pořizují spíše rodiny s menšími dětmi. Přívěs je prostornější a pohodlnější.
Historie karavaningu v Česku
Češi patřili mezi průkopníky karavaningu. Československo bylo dokonce v roce 1933 jedním ze zakládajících členů Mezinárodní organizace campingu a caravaningu. Několik let poté, v roce 1937 začala vyrábět Sodomkova karosárna obytné přívěsy. Byly označené W1, W2 a později i W3 (zkratka znamenala weekendový vůz). Vzhledem k tomu, že v té době ale bylo málo aut a také ne všichni jejich majitelé byli vyznavači kempingu, vyrobilo se jich na objednávku asi 5 desítek. Několik destítek W3 sloužilo ve válce německé armádě.
Po válce nebyla výroba karavanů schválena v centrálně řízeném hospodářství Československa. Změna přišla až v roce 1959, začátkem 60. let byl pak vyroben první československý přívěs. Postaral se o to národní podnik Karosa Vysoké Mýto. Dostal přezdívku Dingo. Navrhl ho slavný český designér Otakar Diblík, který ale v roce 1968 emigroval a usídlil se v Itálii.
Výroba karavanu trvala pouhých 10 let a bylo vyrobeno méně než 50 kusů. Důvodem byla relativně vysoká cena, byl nedostupný pro většinu obyvatel a také omezené možnosti autoturistiky v zahraničí.
O výrobu obytných přívěsů se pak pokoušelo více organizací, hlavně výrobní družstva. Většinou ale neúspěšně. Největším výrobcem se stal závod Beskydsport Bohumín, který sériově vyráběl několik typů přívěsů.
V trnavském národním podniku TAZ Trnava vznikl v polovině 70. let první obytný vůz v Československu. Šlo o variantu Škody 1203 z roku 1968. Množství přívěsů ale vzniklo v socialistickém Československu většinou svépomocí. Přestavovalo se všechno možné. Nejoblíbenější byly předělávky nákladního vozu značky Avia.