Do aukce jde další obraz malířky Toyen. Padne znovu rekord?
Díla Františka Kupky, Alfonse Muchy, Josefa Čapka, a především výjimečný obraz malířky Toyen zvaný Cirkus – to vše nabídne aukce výtvarného umění, která proběhne v neděli 18. dubna v pražském Mánesu. Na dražbách, které tu pořádá aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery, často padají rekordy. Naposledy se tu Toyenin obraz Piková dáma vydražil za více než 78 milionů korun. A o rekordy nebude nejspíš nouze ani tentokrát. Na co všechno se mohou sběratelé těšit, řekl zakladatel aukční síně Vladimír Lekeš.
V naší příští aukci se objeví několik velmi významných až mimořádných položek na čele s ikonickou malbou malířky Toyen, kterou se teprve nedávno podařilo katalogizovat a identifikovat, neboť byla po mnoho desetiletí v podstatě neznámá. Její název je Cirkus. Toyen ji namalovala v roce 1925 během svého pařížského pobytu, který absolvovala se svým souputníkem Jindřichem Štyrským.
Obraz byl namalován před velkou výstavou v galerii L´Art d´aujourd´hui, kde vystavovala spolu se Štyrským. Následně se po něm v podstatě slehla zem, až se objevil v roce 1945 v Praze, kde dílo zakoupil v rámci rozprodejů konfiskátů tatínek předního českého rámaře. Koupil ho však spíše kvůli krásnému rámu než kvůli malbě. V nedávné době ho katalogizoval a přesně popsal nejvýznamnější znalec díla Toyen a českého surrealismu Karel Srp. A takto jde dílo do dražby s vyvolávací cenou 23 milionů korun.
Jaké ceny by podle vás mohl tento obraz v aukci dosáhnout?
Nechci spekulovat. Je to dílo srovnatelné s Pikovou dámou ze stejného roku, tedy z roku 1925. Je velmi atraktivní, nicméně aukce jsou loterie. Cena u Pikové dámy ve výši 78 a půl milionu korun byla dosažena díky tomu, že se střetlo několik velmi movitých dražitelů, miliardářů. A někteří dražili Pikovou dámu spíš proto, že se jim líbila, nežli kvůli jejím sběratelským kvalitám.
Cirkus malířky Toyen ale není jedinou položkou ve vaší aukci. Co dál nabízíte?
Dalším významným dílem je Preislerův olej Tři dívky v lese. Obraz pochází z Preislerova nejvýznamnějšího období, tedy z let 1905-1906. Toto dílo bylo skoro sto let schováno ve sbírce pozůstalých slavného českého sběratele Cyrila Duška a jeho bratra Bohuslava Duška. Tento obraz byl nabídnut českému státu za působení ředitele Národní galerie Jiřího Fajta, který se pro dílo velmi nadchnul. Byl schválen nákup za dvacet milionů korun a ten následně odsouhlasila i nákupní komise ministerstva kultury. Nicméně v současné době se tento nákup pro sbírky českého státu odsunul. Je to velká škoda, protože obraz Jana Preislera takových kvalit a takového významu bude těžké znovu získat. Obraz jde do dražby s vyvolávací cenou 14 900 000 korun a myslím si, že je to naprosto neopakovatelná a výjimečná příležitost pro sběratele a investory. Pochybuji, že podobný obraz bude kdy v budoucnu na uměleckém trhu v Čechách i v zahraničí k mání.
Kolik položek celkem nabízíte ve vaší aukci?
V aukci se objeví na sto čtyřicet položek. Všechny byly velmi pečlivě vybrány. Jsou zde i položky pro méně movité sběratele s vyvolávací cenou pět tisíc korun. Nejvyšší je 23 milionů. Součástí dražby je rovněž charitativní aukce ve prospěch Fondu Filipa Venclíka nebo fondu Auto Kateřiny Sokolové či Domova sociální péče Hagibor.
V čem je dnes podle vašich zkušeností těžiště zájmu lidí, kteří kupují umělecká díla? Jaké je to období?
Pozoruji už delší dobu, že se zájem investorů a sběratelů přesouvá od starší malby k modernímu, abstraktnímu či současnému umění. Je to asi přirozený vývoj, neboť starší generace vymírá nebo nemá prostředky na nákup starých mistrů. Těžiště obchodu s uměním se tak přesouvá právě k moderní malbě.
Promítla se do trhu s uměním dnešní covidová situace?
Nepochybně ano, ale myslím si, že známých aukčních síní se ekonomicky příliš nedotkla. Každá aukční síň se samozřejmě musí na koronavirus připravit změnou prostředí. To znamená, že se musíme více orientovat na on-line prodeje prostřednictvím internetu či po telefonu. Dražitelé také mohou nechat písemné limity. Je to samozřejmě namáhavější práce, nicméně naše aukční síň dosáhla v minulém roce mnoha aukčních rekordů. Šlo například o prodeje obrazů Františka Kupky, Josefa Šímy a mnoha dalších.
Zvykli si už lidé, kteří v aukcích kupují výtvarná díla, na tento nový způsob? Přeorientovali se na on-line prodeje, nebo tam vidíte větší pokles zájmu?
Já si myslím, že nic jiného jim nezbude, nežli se v současné době orientovat i na tuto formu prodeje. Na jednu stranu je to pro ně pohodlnější dražit z tepla domova, z vlastního počítače. Osobně si ale myslím, že je to trošku ochuzuje o tu emocionální stránku být v aukčním sále a naživo bojovat o některé z významných děl.