Na vánoční nákupy si každý desátý Čech půjčí, obavy z neschopnosti splácet většina nemá
Ani pandemie koronaviru neovlivnila chuť Čechů utrácet za Vánoce. Z průzkumu České bankovní asociace vyplývá, že letos plánují za nákupy vydat průměrně 12 700 korun. Nejvíc peněz má jít na dárky a jídlo, naopak nejméně na vánoční výzdobu. Každý desátý si přitom na vánoční nákupy půjčí. V průměru přes 10 tisíc korun.
Průzkum, kterou pro Českou bankovní asociaci realizovala výzkumná agentura Ipsos, přitom zjistil, že 95 procent lidí si myslí, že půjčka na vánoční dárky není obecně dobrý nápad.
„Průzkum České bankovní asociace sice potvrdil, že naprostá většina Čechů považuje vánoční půjčky za špatný nápad, přesto se každoročně najdou tací, kteří si nakonec úvěr vezmou,“ potvrdila Lucie Nápravová z České bankovní asociace.
Nejčastějším důvodem, proč si lidé plánují na Vánoce půjčit, je nedostatek hotovosti nebo fakt, že nechtějí čekat a šetřit si peníze. K půjčce je též přesvědčí, když je zboží ve slevě nebo se jedná o výhodnou akci na splátky s malým nebo nulovým úrokem.
Lidé si pak nejčastěji úvěr pořídí na nákup spotřební elektroniky. Odpovědělo tak 57 procent dotázaných. Jde například o mobilní telefon nebo počítače. „Na hračky pro děti si půjčí 32 procent. A pro 27 procent je to na bílou elektroniku. To znamená pračky a myčky,“ popsala Nápravová.
Pět procent nebude pořizovat žádné dárky
Češi podle odborníků z asociace obecně s půjčováním si peněz problém nemají a na svou budoucí schopnost splácet se dívají pozitivně.
Podle průzkumu totiž necelá čtvrtina respondentů, kteří si půjčili nebo půjčit plánují, obavy z neschopnosti splácet vůbec nemá, respektive je to ani nenapadlo a třetina strach nemá, protože by se podle nich muselo stát něco hodně nečekaného. Na 35 procent lidí sice uvedlo, že se trochu obávají, ale půjčka jim za obavy stojí. Každý čtrnáctý si podle průzkumu půjčí, aby rodině udělal pěkné svátky a jednou za rok si pořádně dopřál.
Co se týče času a místa nakupování vánočních dárků, podle průzkumu agentury Ipsos, třetina lidí letos začala už dříve a pořizuje je výhradně z e-shopů. Polovina zákazníků pak hodlá kombinovat online nákupy s kamennými prodejnami. Zhruba každý pátý Čech nechává dárky na 14 dní před Štědrým dnem a pět procent dotázaných nehodlá pořizovat žádné vánoční dárky, což je meziroční nárůst o dva procentní body.