Na Komáří vížku vozí lidi 70 let. Nejdelší a nejstarší jednoúseková lanovka slavila narozeniny

Lanovka na Komáří vížku

Nedávno oslavila sedmdesátiny a vypadá stejně jako v roce 1952, kdy poprvé svezla turisty na jeden z vrcholů Krušných hor. Dvousedačková lanovka s celoročním provozem z Krupky na Komáří vížku, se může pochlubit hned dvěma „nej“. Jedná se o nejdelší i nejstarší lanovku bez mezistanice v České republice.

Foto: Miloš Turek,  Radio Prague International

Délka lanové dráhy je 2 348 metrů, její vrcholová stanice je na Komáří hůrce ve výšce 807 metrů a převýšení činí 482 metrů. Lanovka dokáže v jednom směru přepravit zhruba 200 lidí. Jejích 60 dvoumístných sedaček je kryto stříškou. Jízda trvá 15 minut a nabízí cestou krásný výhled.

Původně na vrcholu stávala zvonice. Už v 16. století sloužila ke svolávání horníků z Krupky do práce. Na místě se totiž těžil cín a později i měď. Při zvuku zvonu, který třikrát zazněl, byla prý povinnost všech bez rozdílu se poklonit a pomodlit a hlasitě pozdravit "zdař bůh"!

Restaurace na Komáří vížce | Foto: Stanislava Brádlová,  Český rozhlas

V roce 1867 tam nechal majitel panství kníže Clary-Aldringen postavit horský hostinec. Jeho součástí byla kamenná věž, která byla jakousi napodobeninou původní zvonice. A až do 90. let minulého století byla nejstarší rozhlednou Krušných hor. Když ale majitelé rekonstruovali objekt, nechali vyhlídková okna zazdít.

Rozhled z terasy před hotelem i z jeho oken prý ale stále patří k nejkrásnějším v Krušných horách. Za jasného počasí a dobré viditelnosti lze dohlédnout až na vrcholky Krkonoš. V nejbližším okolí Komáří vížky se nachází také do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, jako součást Hornické kulturní krajiny Krupka zařazená Velká pinka, či kaple sv. Volfganga.

Foto: Stanislava Brádlová,  Český rozhlas

Statut historické a památkové dráhy

Foto: Daniela Pilařová,  Český rozhlas

Lanovka na Komáří vížku je chráněnou technickou památkou. „Je naprosto poslední tohoto typu na světě, s původní technologií švýcarské firmy Von Roll. Určitě se zlepšila elektrika a zabezpečení, to ano. Mechanická trať i stanice je ale v původním stavu,“ řekl Českému rozhlasu Tomáš Trnavský, jeden z patronů lanovky.

V roce 2013 byla lanová dráha prohlášena za kulturní památku se specializací industriální dědictví včetně technického vybavení. Od roku 2014 je chráněna v rámci památkové zóny Hornická krajina Krupka a od roku 2019 jako objekt v nárazníkové zóně památky světového dědictví.

Foto: Šárka Fenyková,  Český rozhlas

Nejvýznamnějším oceněním je statut historické a památkové dráhy, který jí byl letos v květnu udělen Drážním úřadem.

Máme jako první statut historické a památkové dráhy v České republice, což je pro nás velkým závazkem. Museli jsme splnit mnoho podmínek a zavazujeme se používat původní technologii. Do budoucna si přeji minimum závad a rekonstrukci obou stanic. A spoustu spokojených cestujících. Těm patří dík za to, že lanovkou jezdí, že se s ní fotí a sdílejí své zážitky s ostatními a rozšiřují tak její fanklub,“ uvedl na webu Krupky Zdeněk Saifert, který je náčelníkem lanové dráhy od roku 2016.

9
50.70321577608368
13.86216559079267
default
50.70321577608368
13.86216559079267
klíčová slova:

Související

  • Česká nej

    Největší, nejmenší, nejrychlejší, nejkrásnější, .... jedinečné.