Ještěd bude mít novou lanovku. Navodí pocit, jako by přistávalo UFO
Liberec vybral novou podobu lanovky na Ještěd. Ta původní, s více než devadesátiletou historií, je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu kabiny po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Město se rozhodlo postavit lanovku novou.
Zastupitelé posuzovali dvě varianty od designérky Anny Marešové. Navrhla stříbrnou prosvětlenou kabinu s průhledem v podlaze, kterým bude při dojezdu na vrchol Ještědu, kde stojí ikonický hotel a vysílač, procházet kužel světla. V provozu bude nejdřív na začátku roku 2029.
Svůj návrh představila designérka Anna Marešová:
"My jsme se soustředili hlavně na to, aby se hodila k Ještědu, k té stavbě. Ta lanovka má působit jako propojovací prvek mezi tím, co se děje dole, a věží nahoře, kterou vnímáme jako takovou vesmírnou raketu. Tak jsme si tam dovolili udělat takový zábavný prvek, kdy je uprostřed podlahy k okénko, kterým se dá koukat dolu. A kolem toho okénka je ještě světlo. Když lanovka dorazí na hornatý Ještěd, tak se jakoby rozsvítí, a vytváří to dojem UFO, protože ten Ještěd pochází z konce 60. let, začátku 70. let, a to je období, kdy ve filmu frčelo české sci-fi. Tak jsme si říkali, že by bylo fajn tam dostat takový prvek, který lidi bude bavit. A nejen dospělé, ale i děti."
Jakou barvu bude mít ta kabina?
"Drželi jsme se opravdu toho, co má na sobě plášť toho Ještědu. Takže jsou tam barvy jako stříbrná, ne lesklá, ale spíš do matu, vytváří dojem hliníku. Pak jsou tam prvky černé, což jsou jenom vnitřní sloupky, technické prvky a třeba strop je do bílé. Je to taková jemná kombinace barev. Není tam nic barevného, protože si myslím, že tu barvu tam právě přinesou ti cestující."
Dřív ta lanovka, která bohužel měla havárii, vozila 35 cestujících. Jakou kapacitu bude mít nová lanovka?
"Před tím tam byly dvě kabinky a nyní to bude kabinka jedna. Technicky se to jmenuje funifor, což je typ lanovky, který je na dvou lanech. To znamená, že je velmi stabilní. Vzhledem k tomu, jak ta lanovka původní skončila, tak si myslím, že to je velmi dobré rozhodnutí udělat jinou technologii, a tu lanovku posunout vlastně do současnosti. Takže jsem opravdu ráda za zvolení tohoto typu. Kapacita je 100 osob pro tu jednu lanovku. Bude tam jenom jedna kabina. Sice bude jezdit méně často, ale ta kapacita zůstane víceméně stejná, protože to bylo myslím, 35 plus 35 lidí, teď je to 100, takže si myslím, že za tu hodinu to víceméně vyveze stejný počet lidí, možná lehce víc."
S jakou konkurencí jste se musela poprat?
"V té první fázi tam byly tři studia, a my jsme byli vybraní. Samozřejmě je to vždycky napínavé. Když mám možnost na takové věci pracovat, tak ani nevěřím, že to je možné. Kdyby mi to před rokem nebo dvěma někdo řekl, tak si myslím, že je to sen. Ale samozřejmě je to velká radost. Bylo to pro mě i překvapení, že to takto vyšlo," raduje se Anna Marešová.
Projekt je nyní ve fázi přípravy zakázky na výstavbu nové lanovky. Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si její vybudování vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.
Související
-
Století architektury
Vydejte se s Radiem Prague International poznat skvosty architektury České republiky v této videosérii.