Dvě blízké a přitom vzdálené čtvrti spojí v Praze lanovka s krásným výhledem

Vizualizace lanovky mezi Bohnicemi a Podbabou, foto: Magistrát hl. m. Prahy

Městských lanovek příliš není. V Praze by měla spojit dvě čtvrti, které jsou od sebe vzdušnou čarou asi 3 kilometry, ale spojení chybí. Lidé musí jezdit skoro tři čtvrtě hodiny přes dopravně vytížené centrum. Lanovka nad Vltavou s překrásným výhledem by se mohla stát zajímavým lákadlem i pro turisty.

Vizualizace lanovky mezi Bohnicemi a Podbabou,  foto: Magistrát hl. m. Prahy
Podbabu a Bohnice, které se vypínají na příkrém kopci, odděluje řeka Vltava. O spojení dvou blízkých a zároveň vzdálených čtvrtí se mluví už desítky let. Teď se zdá, že by se plán mohl uskutečnit.

Hlavní město plánuje spojit Podbabu a Bohnice tramvají. To je však kvůli složitosti terénu běh na dlouhou trať. Proto radní schválili jako dočasné řešení lanovku. Podle dřívějších odhadů by měla vyjít na 1,5 miliardy korun a hotová by mohla být do pěti let.

Pražský magistrát plánuje v létě vypsat tendr na projektanta lanovky, řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě):

"Lanovka nemá takové nároky na zábor území. Snadno pomocí tří stanic a několika sloupů překoná to složité území."

Provoz lanovky je podle náměstka tichý, takže nenaruší běžný život v zoologické zahradě, kde by měla být první zastávka. Adam Scheinherr dodal, že na světě existují dvě firmy, které umí podobnou lanovku postavit.

Vizualizace lanovky mezi Bohnicemi a Podbabou,  foto: Magistrát hl. m. Prahy

Lanovka pojede až 44 metrů nad zemí

Vizualizace lanovky mezi Bohnicemi a Podbabou,  foto: Magistrát hl. m. Prahy
Kabinky by měly být klimatizované a cestující by se dopravovali ve výšce mezi 25 a 44 metry nad zemí. Jízda by se zkrátila na 7 minut. To vítá i předseda komise pro strategický rozvoj Prahy 6 Petr Exner z TOP 09:

"Budeme velmi rádi, že spojení bude takto rychlé. Varianta lanovky nám vyhovuje. Raději bychom uvítali tramvajovou trať, ale ta je záležitostí patnácti dvaceti let."

Za hodinu by lanovkou v minutových intervalech mohlo cestovat až 2000 lidí. Po dopravním spojení je v obou čtvrtích vysoká poptávka. S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

Lanovky řeší přetíženou dopravu v řadě zemí světa

Radní se inspirovali lanovkou v německém Kolbenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovky jako součástí veřejné dopravy i na americkém kontinentě. Například v bolivijském La Pazu řeší lanovka problémy s každodenními dopravními zácpami. V kolumbijském Cali spojuje s ekonomicky rozvinutou částí města 120 tisíc lidí.

O podobných projektech uvažuje také Chicago nebo New York. Lanovkou se od konce roku 2006 může pochlubit oregonský Portland. Jednou z nejstarších městských lanovek disponuje Singapur, jenž ji uvedl do provozu v roce 1974.