Unikátní letenský kolotoč se po náročné rekonstrukci opět roztočil. Od jeho vzniku uplynulo 130 let
Na pražské Letné se po 16 letech znovu roztočil nejstarší dochovaný historický kolotoč v Evropě. Rekonstrukcí procházel několik let, naposledy byl v provozu v roce 2006.
Kolotoč patří k velkým raritám Prahy. Pochází z roku 1892 a stojí na Letné jen kousek od Národního technického muzea, kterému dnes památka patří.
Kdo váží víc než sto kilogramů, na kolotoč nemůže
Rekonstrukce stála necelých 23 milionů korun. Figuríny koní byly a znovu jsou potažené pravou koňskou kůží. Podle Jiřího Kmoška byla rekonstrukce velmi náročná.
"Co se týče legislativních a dalších problémů, tak si myslím, že to kolegové restaurátoři vyřešili velmi dobře, protože používali koňské kůže, které nakupovali na zahraničních trzích, kde jsou určité výjimky pro používání těchto typů materiálu."
Lidé se tak mohou znovu posadit na Šemíka, Juráška nebo Bleska. Ale nesmí vážit víc než sto kilogramů. Kolotoč si zahrál i ve filmu Láska jako trám z roku 1967, připomněl ještě před rekonstrukcí generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
"V závěru filmu pan Pivec a paní Šejbalová na tomto kolotoči jezdí a je to moc krásný doklad toho, že kolotoč sloužil i pro dospělé."
Kolotoč vypadá stejně dobře, jako před sto lety
K 19 koním přibylo na kolotoči také šest závodních aut, které mají podobu historických modelů z 30. let. K celé jízdě hraje také hudba - původní nástroje ale v devadesátých letech minulého století někdo ukradl.
Kromě figurín se muselo rekonstruovat i technické zázemí, pohon, ložiska, točna. Podle restaurátora Jiřího Kmoška vypadá kolotoč stejně dobře jako před 100 lety.
"Jsou to všechno atypické realizace, atypické truhlářské, tesařské a zámečnické výrobky, abychom se co nejvíc přiblížili tomu původnímu řemeslnému provedení."
Původně byl kolotoč poháněn sluhou
Kolotoč stál původně na pražských Vinohradech. Vytvořil ho tesařský mistr Matěj Blecha pro pana Nebeského. Ten se rozhodl, že kolotoč po dvou letech přestěhuje na Letnou. A od té doby stojí na stále stejném místě. Majitele změnil jen jednou. Původně byl poháněn sluhou, připomněl ředitel Ksandr.
"Ke kolotoči se zachovalo kompletní stavební povolení z roku 1894, kdy se stěhoval na Letnou. A tam je uvedeno, že kolotoč byl původně zařízen tím způsobem, že se uváděl v tlak obíhajícího sluhy. Pro nepohodlnost tohoto zařízení zařídí pan majitel kolotoče pohyb strojní."
Národní technické muzeum zakoupilo unikátní památku v roce 2004 za přispění ministerstva kultury. Kolotoč bude v provozu jen v létě, a to od pátku do neděle a o svátcích.