Ryan Gosling, Barbie – a Muzeum Karla Zemana v Praze
Nový film Barbie slaví po premiéře neuvěřitelný celosvětový úspěch. A nejen to. Představitel hlavní mužské postavy hvězdný Ryan Gosling potěšil mnoho českých diváků.
Na svém twitru dvaačtyřicetiletý kanadský herec napsal, že způsob natáčení Barbie mu připomněl práci průkopnického režiséra 50. a 60. let Karla Zemana. Jak se vůbec Gosling o českém filmaři dozvěděl?
Mezi propagačními materiály pro tento celosvětový hit jménem Barbie, se totiž nachází i klip ze zákulisí natáčení, který ukazuje techniky, které filmaři používali při natáčení filmu.
V tomto krátkém filmečku režisérka Greta Gerwig vysvětluje, že chtěla, aby film vypadal jako dioráma z Amerického přírodovědného muzea v New Yorku.
A hollywoodská hvězda Ryan Gosling – který je nyní vychvalován za ztvárnění Barbiina přítele Kena – dodává přirovnání, které zahřálo u srdce nejednoho z českých diváků.
„Film využíval takové ty staré techniky ze starých němých filmů. Připomínalo mi to filmy Karla Zemana.“
Ryan Gosling
Karel Zeman byl legendárním českým filmařem, který kombinoval inovativní herecké techniky společně s animací. Jeho filmy z 50. a 60. let minulého století – jako například Cesta do Pravěku nebo Ukradená Vzducholoď – se dodnes těší značné popularitě.
Ale jak Ryan Gosling zná Karla Zemana? Odpověď jsme hledali v Muzeu Karla Zemana v Praze, jehož majitelem je Ondřej Beránek:
„Bylo to asi dva roky zpátky, když Netflix v Praze natáčel film The Gray Man a právě Ryan Gosling v něm hrál jednu z rolí. A společně s jeho ženou, Evou Mendes a jeho dětmi přišli do našeho muzea. Ale my o tom neměli ani tušení, protože přišli inkognito.
Později jsme to zjistili, když Eva Mendes zveřejnila fotky z muzea na svůj Instagram a napsala k nim, že se jim návštěva moc líbila a že si ji užili, což nás samozřejmě velmi potěšilo", vzpomíná Ondřej Beránek.
„Tak jsme se podívali na naše bezpečnostní kamery a opravdu si to moc užívali. Protože to bylo během covidové pandemie, měli na sobě roušky a kšiltovky, takže si jich nikdo nevšímal a oni si tak mohli užít prohlídku jako každá jiná rodina.“
A v čem přesně se podobají techniky využité v Barbie s těmi, které v té době vyvíjel Karel Zeman? Ondřej Beránek přichází s tímto vysvětlením:
„Já jsem sice film Barbie ještě neviděl, ale velmi se na to těším. Viděl jsem alespoň upoutávky. Ryan Gosling mluví o přemísťovací scéně, kdy se dostanou ze světa Barbie do reality a tahle scéna byla celá vytvořena ve 2D, s herci v těchto dvou dimenzionálních úpravách. Takže z toho, co říkal o téhle scéně a z toho, co jsem viděl v upoutávkách, to opravdu vypadalo jako od Karla Zemana. Například ve Vynálezu zkázy, jeho nejlepším filmu, použil Karel Zeman velmi podobnou techniku scény pro přesun lidí, jako byl použit v Barbie", dodává ředitel Muzea Karla Zemana Ondřej Beránek.