Jihočeši jako první kraj v Česku, používají telemedicínu. S lékařem se mohou zdarma spojit i o půlnoci
Telemedicína funguje v Česku už několik let. Průlomový projekt, první svého druhu v Česku, přináší telemedicínu přímo do domácností. Zdarma pro obyvatele Jihočeského kraje.
Projekt Jihočeská pohotovost mohou využívat Jihočeši od srpna letošního roku. Své zdravotní problémy mohou zdarma konzultovat s lékařem či pediatrem i v noci. Během prvních dvou měsíců se zaregistrovalo 20 tisíc obyvatel kraje.
Když je problém složitější, lékař doporučí volat záchranku nebo pohotovost. Úspěch Jihočeské pohotovosti přitáhl pozornost také dalších krajů a obcí, které uvažují o možnostech zavedení podobných telemedicínských služeb ve svých regionech.
Lékaři mohou být z celé republiky
Například na Slovensku společnost Meddi hub, která projekt realizuje, poskytuje služby téměř 90 % slovenské populace, říká její zakladatel Jiří Pecina.
"V Jihočeském kraji provozujeme aplikaci, která se jmenuje Jihočeská na pohotovost, popřípadě Meddi app, kdy pacienti, kteří mají trvalé bydliště v Jihočeském kraji, mohou 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, využít spojení s lékařem. Ten jim úplně stejně jako kdyby přišli fyzicky do ordinace, poradí, popřípadě předepíše recept. Vidí i aktuální dostupnost léků. V současné době jednáme ze šesti kraji, které by chtěly co nejdříve podobnou službu."
Jak jste vybírali lékaře, kteří jsou součástí této služby?
"V jižních Čechách a v celé ČR pravidelně inzerujeme a nabíráme smluvní zdravotnická zařízení, která potom na tu službu dávají svoje atestované lékaře a lékařky. Řada z těch lékařek je v současné době na mateřské dovolené a toto digitalizace jim umožňuje přivydělat si velmi krásné peníze.
My v Meddi žádné lékaře nezaměstnáváme, protože si myslíme, že to není správná cesta, že by docházelo ke stahování lékařů z trhu. Naopak chceme, aby existující zdravotnická zařízení nejen z jižních Čech, ale i z celé ČR, měla možnost zaměstnávat třeba lékařky na mateřské dovolené. Před tím než zahájí samostatnou službu, absolvují lékaři školení, jak ošetřovat distančně, jaké technologie nabízíme a po tomto zaškolení teprve přicházejí k samotným on-line pacientům. Ten lékař nemusí být z Jihočeského kraje, může být třeba z Prahy, protože řada lékařů v Praze má méně pacientů a naopak v jižních Čechách třeba lékaři chybí."
Jaké je složení pacientů?
"Je to přes 60 % žen, 39 % mužů a jedna třetina jsou dospělí, kteří to vyřizují za svoje děti. Ošetříme přes 90 % všech pacientů, kteří se dovolají. A tímto způsobem dochází k odlehčení pohotovostí."
Jak dlouho pacienti čekají, neozývá se jim ono známé: Nezavěšujte, jste v pořadí.
"Průměrná doba čekání na ošetření lékařem je do tří minut. My garantujeme do 30 minut. Tuto službu poskytujeme i soukromým firmám v ČR, a nejen v ČR, jsme ve 13 zemích déle než pět let. Zajímavé je, že třeba v jižních Čechách je největší nápor pacientů v úterý mezi osmou a desátou dopoledne a vždy je tam dostatečný počet lékařů, aby pacienti nečekali."
Co kdybych se lékařům ozvala já. Nevadí, že jsem z Prahy?
"Lékaři vidí do registrů, že nejste z jižních Čech a na službu nemáte zdarma nárok. Naším cílem je, aby všichni pacienti v rámci ČR, a nejen tam, tuto službu měli hrazenou z veřejného zdravotního pojištění, tak, jak je to běžné dneska třeba v Německu nebo ve Francii."