Nová automobilka v Kolíně bude konkurovat tradiční "Škodovce"

Logo Peugeot

Česká republika se za tři roky zařadí mezi největší evropské výrobce automobilů. Rozhodlo se o tom pár hodin před loňskými vánocemi, když dvě známé světové automobilky Toyota a Peugeot-Citroën oznámily, že společně vybudují novou továrnu v Kolíně, tedy 50 kilometrů od Mladé Boleslavi, kde sídlí velmi úspěšný podnik Volkswagenu Škoda Auto. Rozhodnutí Japonců a Francouzů tak změní podle odborníků nejen poměry na českém trhu s automobily a tvář velké části tuzemského průmyslu, ale rovněž poměry na celém evropském trhu s malými automobily. Především pro tento trh bude určena produkce z Kolína. Pokračuje Zdeněk Vališ.

Logo Peugeot
Továrna, která se začne stavět letos na podzim, mu nabídne nové typy vozů značek Toyota, Peugeot i Citroën. Všechny mají mít stejný podvozek a budou do nich namontovány dva typy motorů, benzinový a naftový. Obě varianty budou vybaveny počítačem řízenou převodovkou. Design karosérií si však každá automobilka bude určovat zvlášť. Překvapením pro evropský trh má být cena nových vozů. Ta by se měla pohybovat kolem 6 tisíc eur, což je asi 200 tisíc korun. Třeba italský Fiat, který je ve výrobě malých aut zatím hodně silný, už nedokáže stlačit cenu níž, ani kdyby se rozkrájel. To je samozřejmě výhled do doby za tři roky. Nyní se teprve podnikají první kroky. Jak uvádí Jan Brandejs z tiskového odboru ministerstva průmyslu, na řadě je podpis příslušné dohody mezi vládou a investorem. Vláda rovněž musí investorovi zajistit na místě takové podmínky, aby mohl zahájit neprodleně výstavbu závodu.

"Po podpisu ujednání budou investorovi uděleny investiční pobídky, tj. sleva na dani, dotace na vytváření pracovních míst a rekvalifikace a investičně připravené území. Pokud jde o zajištění zdrojů financování akce ve státním rozpočtu, došlo v roce 2001 k uvolnění podpory na výkup pozemků ve výši asi 307 miliónů korun. A rozpočtově jsou zajištěny prostředky na výkup pozemků v roce 2002 ve výši 293 miliónů korun. V souvislosti s touto investicí očekáváme příchod dalších zahraničních investorů, subdodavatelů automobilového průmyslu."

Podle generálního ředitele vládní agentury Czechinvest Martina Jahna vyčkávalo zatím v zahraničí 35 dalších investorů na to, jak se rozhodne Toyota. Nyní prý lze očekávat jejich urychlený příchod do Česka. Jeden z takových investorů, mimochodem rovněž z Japonska, se už přihlásil. Také v tomto případě by většina výroby měla směřovat na vývoz.

"Tato firma postaví v Lovosicích nový závod na výrobu multifunkčních elektrických spínačů. Do roku 2004 by měla vytvořit 250 nových pracovních míst a do roku 2007 až 400 dalších."

Výstavba velké automobilky v Česku ale neláká jen jiné zahraniční investory. Radostí si mne ruce i řada českých výrobců po celé republice. Představitelé Toyoty a Peugeotu už totiž zjišťují u desítek dodavatelů Škody Auto, zda budou schopni vyrábět rovněž pro novou automobilku. Investice do Kolína tedy přinese rozšíření výroby mnoha českých podniků. V samotném Kolíně panuje nadějné očekávání. Lidé v okrese s druhou největší nezaměstnaností ve středních Čechách doufají, že jim velký investor přinese pořádnou nabídku pracovních míst. Nejen přímo ve výrobě, ale i prostředkovaně rozvojem služeb a drobného podnikání. Nové vozy budou samozřejmě také levnější než škodovky. Ale ty jsou vesměs v jiné kategorii a jak řekl mluvčí automobilky Škodu Auto Milan Smutný zpráva o příchodu konkurence mladoboleslavské výrobce vlastně těší. Prý proto, že lidé v Kolíně budou vydělávat více peněz a budou si tak moci koupit auto značky Škoda. Největší česká automobilka a zároveň největší český vývozce má jistě důvod k optimismu. Navzdory evropské recesi si stále vede dobře. Zatímco evropští výrobci prodali loni jen o šest desetin procenta více nových automobilů, mladoboleslavské škodovce stoupl prodej o celých šest procent. Přičemž čtyři pětiny produkce Škoda vyvezla. Podle Milana Smutného zůstává největším odbytištěm západní Evropa.

"Vede Německo, kde jsme loni prodali bezmála 69 tisíc automobilů, o šest procent více. Ale nejenom v západních zemích si Škoda vede dobře. Také je tomu ve střední Evropě. V Polsku jsme prodali meziročně o pět procent méně, ale tento pokles byl plně kompenzován zvýšením prodeje na Slovensku o 17 procent. Slovensko se tak vlastně stalo druhým největším exportním trhem. Máme na něm také asi 53 procent tržního podílu."

Ale ještě zpět k nové automobilce v Kolíně. O investici Japonců a Francouzů vehementně usilovaly rovněž Polsko a Maďarsko. Obě země nabízely stejné investiční pobídky jako Česko. Polsko ještě různé výhody navíc. Investoři si ale vybrali Česko. Proč? Odpověď možná nabízí prestižní americký deník Wall Street Journal. Koncem roku v rozsáhlém článku vypočítal nevýhody Polska: země má horší vyhlídky růstu, populistické národní strany v parlamentu, které navrhují zavedení dovozní přirážky, a také má Polsko odbory, které předkládají zcela nereálné požadavky. Česká republika v očích amerického listu naopak vypadá jako oáza umírněných odborářů i politiků. Jako předsevzetí do nového roku to není špatné.