O projekt týkající se celoživotního vzdělávání je mezi školami velký zájem

Střední školy by se měly z institucí poskytujících počáteční vzdělávání dospívajícím proměnit na centra celoživotního učení. Myslí si to ministerstvo školství, a proto zahájilo prostřednictvím Národního ústavu odborného vzdělávání projekt, který má vrátit dospělé zpátky do lavic a také jim pomoci na trhu práce. Prospěšný by měl být program i samotným školám.

Dospělí se v České republice příliš do dalšího vzdělávání nehrnou. Nejvíce se dále vzdělávají vysokoškoláci a nejméně lidé s nejnižší kvalifikací. Předpokládá se ale, že zájem o další vzdělávání bude stoupat, je totiž důležité zvláště kvůli uplatnění na stále se měnícímu trhu práce. Helena Marinková z Národního ústavu odborného vzdělávání doplnila:

"Na druhou stranu tady existuje relativně velké množství odborných škol, kterým ubývají žáci, ale ty školy mají materiální vybavení, jsou tam kvalifikovaní pedagogové, jsou tam mistři, odborníci na jednotlivé profese, takže se jeví jako smysluplné propojit, využít toho zařízení, které na školách je i personálních kapacit a nabízet dospělým další vzdělávání, které tím pádem může být realizováno třeba v místě jejich bydliště."

Projekt by tedy neměl pomoci jen lidem se získáním nové či lepší kvalifikace, ale také školám samotným. Dospělí by totiž mohli kompenzovat pokles počtu žáků a přinést školám peníze, které by mohly dále využít.

Školy by tak měly fungovat i večer o víkendech. Učitelé se musejí na změny připravit, mimo jiné i projít kurzy, kde budou upozorněni na specifika vzdělávání dospělých, objevují se totiž výtky, že kantoři mají s učením dospělých problémy. Podle průzkumu je asi 30% učitelů jedno, zda učí dospělé nebo žáky:

Foto: Evropská komise
"Ten zbytek se dělí na dvě části, jedna preferuje žáky, mají pocit, že s nimi nestárnou, každý ten ročník podle nich přináší něco nového a pořád je uchovávají v tom, že jsou mladí. U těch, co preferují vzdělávání dospělých, tam bych řekla, že to je úplně jednoznačné proč, oni říkají: Konečně můžeme učit a nemusíme řešit kázeňské problémy."

Do projektu, financovaného státem i penězi z Evropského sociálního fondu, se přihlásilo přes pět set škol ze 13 krajů, vybráno jich nakonec bylo 325. Jejich činnost se nebude omezovat jen na zajišťování vzdělání, budou muset komunikovat se zaměstnavateli a úřady práce a zohlednit tak situaci v regionu. Lidé, kteří kurz úspěšně absolvují, získají certifikát. První z nich by mohli ze škol vyjít před Vánoci.