O studentského Oscara usiluje Graffitiger z Prahy
Projekt českého animátora Libora Pixy se dostal do finálové pětice studentských snímků nominovaných na americké filmové ceny.
Snímek kombinující klasickou filmařinu s animací se na Oscarech utká s konkurenty z Velké Británie, Německa, Norska a Švédska. Pětice finalistů byla vybrána z dvaapadesáti snímků pocházejících celkem z dvaatřiceti zemí. Vítěz 38. udílení cen americké Akademie filmového umění a věd bude vyhlášen na slavnostním večeru, pořádaném 11. června v sále Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills. Tvůrce Graffitigera Libor Pixa se soupeření nebojí. V rozhovoru pro Českou televizi přiznal, že je se svým novým filmem i přes nutné kompromisy spokojen.
"Ten film je vždycky nejhezčí, když ho máte v hlavě. Pak přijdou kompromisy a zjistíte, že leccos se natočit nedá, nebo na to prostě nemáte prostředky. A tak se s tím výsledkem nakonec nějak zvnitřníte. Je to řada kompromisů, ale spokojený jsem."Režisér a animátor pracoval na filmu přes rok. Natáčelo se v šesti pražských čtvrtích a a na více než padesáti různých lokacích, z nichž některé jsou zejména obyvatelům Prahy dobře známé a jiné patří k těm krásám hlavního města, na které bychom bez umělců, jako je Libor Pixa, málem zapomněli. Přestože mladý filmař pochází z Jižních Čech, Prahu považuje za velmi fotogenickou. Jeho snímek je tedy vlastně i jakousi sympatickou reklamou na matku měst v srdci Evropy. Jinak se ale děj vesele i lyricky točí kolem saroyanovských tygřích námluv.
"Část toho filmu je groteska, legrace, ale to, co je na něm důležité, je atmosféra Prahy, kterou jsem tam chtěl dostat. A pak to jiskření mezi tygrem a tygřicí, takový pocitový film."Graffitiger není prvním filmovým projektem Libora Pixy. Také jeho předchozí snímky pobraly řadu cen. Nejúspěšnější z nich měl rovněž zvířecí motiv, konkrétně psí. Vlastně se jednalo o takové psí Psycho. Autor, který mimo jiné přednáší na Katedře animované tvorby na FAMU, rád zkouší různé výtvarné a filmové techniky.
"PsiCHO je 3D animace kombinovaná s kreslenou animací, ty dřívější filmy jsou čistě kreslené, Hrůzné náhody byly živá akce s 3D počítačovou animací. Takže opravdu co film, to jiná technika."V současnosti Libor Pixa pracuje na 3D večerníčku pro Českou televizi. Také je podepsán jako jeden z pěti režisérů pod novým filmem Autopohádky, v němž se animované postavy střídají s živými herci. Všeobecně se uvádí, že je Pixa po Janu Svěrákovi a jeho Ropácích z roku 1989 teprve druhým Čechem nominovaným na studentského Oscara. Není to ale tak docela pravda. Už před třemi lety se do finálové pětice dostal krátký snímek Martina Dudy Jsem větší a lepší. A v minulosti se oscarového klání zúčastnili ještě další tři čeští tvůrci. Roku 1982 to byl Miloš Zábranský se svou Horečkou všedního dne, v roce 1998 Aurel Klimt s easternem Krvavý Hugo a roku 1999 Václav Švankmajer s filmem Test.