V Česku funguje přes 40 PolPointů pro online komunikaci s policií. Do budoucna by měly přibýt další
Při oznámení jakéhokoliv protiprávního jednání či spáchání trestného činu mohou lidé v Česku využívat už 41 takzvaných PolPointů. Toto technické zařízení umožňuje provedení výslechu, aniž by oznamovatel musel vstoupit do fyzického kontaktu s policisty. Policie chce jejich počet dál rozšířit.
PolPoint, neboli „policejní bod“ slouží jako alternativa pro podání jakéhokoliv oznámení ve všech případech, kdy není nutné kvůli životu a zdraví kontaktovat linku 158. Nabízí tři způsoby komunikace podle místa, odkud občan s policistou komunikuje. Může probíhat buď prostřednictvím bezobslužného zařízení označeného jako kontaktní místo Policie, terminálu na úřadech nebo přímo z vlastního zařízení, jako je například osobní počítač, tablet či mobilní telefon.
Bezobslužné terminály zpravidla fungují v budovách, kde jsou policejní služebny. Příchozí před vstupem zazvoní na zvonek u dveří PolPointu a následně mu je umožněn vstup do místnosti. Ta je vybavena videokonferenční technikou a kamerami pro oficiální nahrávání. Dokud je návštěvník uvnitř, nemůže zvenčí vstoupit nikdo další, on sám má možnost odejít kdykoli.
„Na straně policie je videokonferenční zařízení obsluhováno zkušeným policistou, který provádí zápis výslechu. Přenos výslechu je šifrován a ukládán na záznamové zařízení. Přijaté oznámení policista následně obratem postoupí příslušnému policejnímu orgánu k dalšímu šetření, aniž by oznamovatel musel cokoliv podepisovat – vše je nahráváno a přiloženo ke spisu,“ vysvětluje Policie ČR na svém webu.
PolPoint podle policie přispěje k zvýšení ochrany obětí trestných činů před druhotnou újmou, která může vzniknout v důsledku obav z přístupu policie nebo negativního vnímání samotného procesu řízení.
„Často se stává, že oběti trestných činů, jako je znásilnění, sexuální útoky nebo domácí násilí, nehlásí tyto činy kvůli obavám z odsouzení ze strany okolí nebo vlivu předsudků. Lidé mohou tento systém využít i v situacích, kdy se z osobních důvodů nemohou dostat na policejní stanici, nebo pokládají tuto variantu za komfortnější a rychlejší,“ upozorňuje policie.
PolPoint má být bezpečným místem pro oznamovatele, ale měl by také snížit administrativní zátěž pro samotné policisty. Služba ušetří podle policie její čas a kapacity zejména na místech, kde je personál poddimenzovaný.
Rozšiřování PolPointů
Vůbec první PolPoint na území České republiky vznikl ve Středočeském kraji v roce 2020, kdy byl spuštěn pilotní projekt. Jeho autorem je ředitel Středočeské policie Václav Kučera. Nyní jich ve Středočeském kraji funguje už několik a postupně přibyly i v Plzeňském a Karlovarském kraji a také na jihu Moravy. A policie chce jejich počet dál rozšiřovat.
„Zkušenosti ukazují, že stále více občanů využívá PolPointy jako alternativu k návštěvě klasických služeben. V rámci vyhodnocování tohoto projektu se plánuje s dalším rozšíření této služby do dalších krajů,“ přiblížila mluvčí policejního prezidia Violeta Siřišťová.
V loňském roce službu PolPointů využilo přes 1300 občanů, o tři sta více, než v roce 2022. Od začátku letošního roku ji využilo podle Václava Kučery víc než tisíc lidí. Nejčastěji prostřednictvím tohoto způsobu lidé oznamovali případy IT kriminality, podvody, domácí násilí, narušení občanského soužití, krádeže či zanedbání povinné výživy.
PolPoint má i první nezisková organizace, a to ProFem, klienti nebo klientky mohou jeho prostřednictvím ohlásit domácí či sexuální násilí.