Pravidelná letecká doprava u nás začala před 80. lety

Letos je tomu právě osmdesát let, kdy bylo u nás zahájeno rozhlasové vysílání. S touto informací jste už mohli v našich pořadech setkat. Rozhlas má ale také svého stejně starého sourozence. Před osmdesáti lety byla zahájena pravidelná letecká civilní doprava. Vznikly Československé státní aerolinie, jejichž značka ČSA existuje dodnes.

Ředitel vnějších vztahů společnosti ČSA Daniel Plovajko v úterý připomněl, že rozvoj letectví souvisel těsně s rozvojem techniky a proto se Československo mohlo stát jednou z prvních zemí, kde se letecká doprava usídlila: "Československo bylo na špičce v oblasti technologií a rozvoje průmyslu. AERO A 14 bylo dokonce domácí výroby. První let byl plánován symbolicky na výročí vzniku Československé republiky 28. října 1923 ale uskutečnil se až o den později. A odkud jinud by mohl směřovat, než z Prahy do Bratislavy, spojoval dvě hlavní města této republiky." Let se zpozdil kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám na letišti Kbely. Na palubě letadla při tomto prvním letu byl pouze jediný civilní cestující, byl to redaktor Lidových novin Václav König a několik kilogramů pošty.

V roce 1930 uskutečnily Československé státní aerolinie první mezinárodní let, který směřoval do Záhřebu a současně v tomtéž roce získaly mezinárodní imatrikulační označení OK. Jeho původ Plovajko nedokázal upřesnit: "Mezi starými zaměstnanci se prý vyprávělo, že zástupce na IATA konferenci pospával. A přijaté značky byly odsouhlasovány slovy OK. A když byl vyzván tento český zástupce, aby nahlásil značku, řekl OK a tím byla tato značka zaregistrována. Ale to je historka," uvedl Plovajko.

Do jubilejního roku přicházejí ČSA s předsevzetím rozšířit letadlový park o čtyři letadla, jeden airbus a tři boingy. V boji s konkurenčnímu nízkonákladovými dopravci usilují přetáhnout cestující na svoji stranu snížením cen a zvýšením nabídky spojů: "Chceme generovat novou poptávku, protože se domníváme, že především český trh se vyvíjí. Stoupá koupěschopnost obyvatelstva, takže si myslíme, že když naše ceny přizpůsobíme, budou počty cestujících růst. Chceme oslovit cetující, kteří využívají v současné době autobusy, vlaky, automobily, nebo kteří dosud necestovali." Počet cestujících chtějí aerolinie v letní sezoně zvýšit o 17 procent na 2 miliony 100 tisíc.