Podíl v ČSA koupila společnost Travel Service

Foto: Letiště Praha

Český tradiční dopravce České aerolinie nadále prochází úspěšnou privatizací. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že 34 procent akcií koupí společnost Travel Service. Tuzemský soukromý dopravce tak bude po korejských aerolinkách Korean Air druhým největším akcionářem ve společnosti.

Foto: Letiště Praha
Rozhodnutí o prodeji části ČSA Korean Air proběhlo už na jaře, schválila ho tehdejší vláda Petra Nečase. Korean Air získaly 44 procent. Korejská společnost přitom má v současné transakci důležitou roli. Napřed balík akcií ČSA koupí, poté ho prodá firmě Travel Service. Co je ale nejdůležitější, transakcí ČSA neztratí status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců, například do Ruska. Radiu Praha to potvrzuje Jan Šindelář, redaktor deníku E15 a odborník na leteckou dopravu.

"To je právě jeden z důvodů té akvizice, pokud se díváme z pohledu Travel Service. On může získat odlesk statusu národního dopravce. Ten status se nijak neztrácí, protože Travel Service sídlí v ČR, sídlí tedy v Evropské unii. Status národního dopravce ČSA zůstává. Toto postavení národního dopravce má právě význam především na linkách do Ruska, kde na to hodně dbají. Z toho právě může Travel Service těžit."

Pro udržení statutu národního dopravce nesmí většinový podíl v letecké společnosti vlastnit firmy mimo Evropskou unii. Podle analytiků je důležité v průběhu privatizace ČSA vytvoření silné společnosti, která zabezpečí pracovní místa, což by se propojením ČSA Travel Service a Korean Air mohlo zdařit. Travel Service navíc doplňuje služby poskytované ČSA o charterovou dopravu a umožní jim lépe využít vlastní kapacity.

Foto: Tomáš Adamec
"Výhodné je to především z jednoho hlediska - a to, že českému státu odpadne starost o jednu státní firmu. V podstatě zde proběhla ve světovém měřítku nevídaně hladká privatizace při zachování statusu národního dopravce. Druhá věc je obchodní. Travel Service je lepší obchodník než ČSA. Z toho může plynout přínos pro ČSA, oni dokáží velmi dobře vytížit třeba letadla v zimě, dokáží je pronajmout do zahraničí. Mají takové zakázky velice zajímavého rázu, vozí zahraniční vojáky na mise, například do Afghánistánu a podobně. To znamená, oni dokáží najít pro svá letadla i pro své lidi práci i v tom hluchém zimním období. Z toho můžou samozřejmě ČSA těžit."

Předseda představenstva a generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák České televizi řekl, že klíčovou záležitostí je rozvoj Letiště Václava Havla v Praze. Skutečnost, že Korean Air přivádí do Českých aerolinií dalšího důležitého partnera, je podle něj krokem k naplnění tohoto záměru. Podle předsedy představenstva a spolumajitele firmy Travel Service Jiřího Šimáně budou z propojení tří leteckých dopravců profitovat cestující, neboť se vzájemně propojí i sítě jejich spojů. Jan Šindelář k tomu říká:

"Myslím si, že nějaké výraznější výhody asi nebudou patrné ještě příští rok, protože transakce ještě musí projít složitým schvalovacím procesem, který se završí někdy pravděpodobně ve druhé polovině příštího roku. První zásadnější propojování letových řádů by mohlo přijít až na příští zimní sezónu. Samozřejmě díky této dohodě obě firmy mohou spolupracovat už nyní. Travel Service, pokud se nemýlím, může doplnit do letového řádu ČSA několik desítek pravidelných linek. To znamená cestující na jednu jedinou letenku může přestoupit z linky Travel Service na linku ČSA a naopak. Obě firmy těží z toho partnerství s Korean Air, kdy Korean Air zase naopak doplní do letových řádů například dálkové linky do Asie."

Miroslav Dvořák, foto: oficiální prezentace M.Dvořáka
Schválení převodu akcií může trvat i několik měsíců. Je totiž otázkou, zda budou transakci schvalovat jednotlivé antimonopolní úřady v zemích, kde uvedení dopravci působí, nebo bude nutné proces notifikovat Evropskou komisí.

Pokud se podíváme blíže na ekonomickou situaci ČSA, není na tom vůbec dobře. Národní dopravce v uplynulých letech vykazoval ztrátu, podle Miroslava Dvořáka v příštím roce měl přiblížit vyrovnanému hospodaření.

"V roce 2014 už se blížíme vyrovnanému hospodaření, nicméně je to otázka spousty vlivů, které můžou do toho vstoupit. Samozřejmě, to co se dnes odehrává, myslím vstup Travel Service a budoucí synergie z toho plynoucí, by to mohla svým způsobem zastabilizovat."

Dvořák také zdůraznil, že Český Aeroholding, který vznikl v roce 2011 a měl spojit státní firmy působící v oblasti letecké přepravy a souvisejících pozemních službách, naplňuje svůj účel a přinesl úspory. Na začátku podle něj skupina měla 7800 zaměstnanců, zatímco dnes je to 4600 lidí. ČSA také nedávno znovuzahájily provoz na obnovené lince z Prahy do Bratislavy. Spoj obnovily po více než dvou letech. Jsou jediným leteckým dopravcem, který zajišťuje pravidelné letecké spojení mezi metropolemi ČR a Slovenska. Aerolinky tvrdí, že je příjemně překvapil zájem cestujících o obnovenou nejstarší linku. Proč se ČSA rozhodly linku obnovit - na to odpovídá Jan Šindelář:

Foto: CzechTourism
"Tato linka je, dá se říci, nejtradičnější linka ČSA. Byla to vůbec první linka této firmy, která se rozlétávala už ve 20. letech minulého století. Ale samozřejmě ČSA jsou dnes v první řadě obchodníci, takže důvody jsou především obchodní. Mají pro to velmi dobré důvody: Slovensko se v poslední době stává "rejdištěm" zajímavých zahraničních firem, i korejských. Jejich manažeři samozřejmě chtějí létat, chtějí se dostat do ostatních států Evropy, případně Asie. Díky této nové lince budou moci využít jako přestupní uzel Prahu. Dalším důvodem je již probíhající rekonstrukce dálnice D1, která z této hlavní dopravní tepny mezi Prahou a Bratislavou činí několikrát za den parkoviště a ta situace se bude v příštích letech ještě zhoršovat. Obchodníci a manažeři velkých nadnárodních firem nemají samozřejmě čas stát někde v kolonách a je možné, že dají přednost právě leteckému spojení. Myslím si, že ČSA chtějí trochu konkurovat Vídni a chtějí nalákat obchodní cestující do Prahy na úkor Vídně."

ČSA přestaly létat mezi Prahou a Bratislavou v roce 2011. Aerolinky tehdy nabízely přímé spojení z Bratislavy do několika destinací, tyto lety ovšem v témže roce zrušily. Bratislavské letiště Milana Rastislava Štefánika příchod nového dopravce uvítalo. Bratislava totiž nemá přímé letecké spojení s řadou metropolí.