O ČSA mají zájem čtyři uchazeči

23. března v poledne vypršel termín podání přihlášek na koupi státního majoritního podílu Českých aerolinií. O ČSA mají zájem čtyři uchazeči - konsorcium Unimex a Travel Service, Odien AV III, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot.

Původně se ale očekávalo, že bude zájemců více. Podle dřívějšího vyjádření náměstka ministra financí Ivana Fuksy, by ideálním kupcem byly např. Singapore airlines. Také podle Jana Procházky ze společnosti Cyrrus se odborníci domnívali, že se objeví více uchazečů.

"Zejména ty asijské subjekty si chtějí určitě stabilizovat svou pozici na domácím trhu, nechtějí vymýšlet nějaké akvizice hodně vzdálené od domova, které by se jim nemusely v budoucnu vyplatit a neznají tolik ten trh."

ČSA mohou podle vládních kriterií koupit pouze firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. První kolo je kvalifikační. O výběru účastníků, kteří budou moci provést hloubkovou kontrolu společnosti a předložit závaznou nabídku, by měla rozhodnout vláda. První náměstek ministra financí Ivan Fuksa v Českém rozhlase řekl: "Pro druhé kolo bude jednoznačné kritérium cena. V prvním kole se musí splnit kritéria, která se nijak nebudou vyhodnocovat, jestli má někdo za něco více či méně bodů, prostě splní či nesplní. To znamená, že ten zájemce třeba není v likvidaci, není na něj prohlášen konkurz, není v úpadku, nebyl pravomocně odsouzen."

V prvním kole se také bude přihlížet k tomu, zda uchazeč nepředstavuje bezpečnostní riziko a jestli není přímo nebo nepřímo ovládán státními strukturami států, jejichž zahraniční a vnitřní politika představuje riziko pro bezpečnost České republiky a je v rozporu s jejími bezpečnostními zájmy.

Ivan Fuksa
Jak už bylo řečeno, pro druhé kolo bude jednoznačným kritériem cena. Prodej ČSA by měl vynést asi 4,5 miliardy korun.

Kolem prodeje státního podílu v ČSA už dlouho probíhá diskuse, vedou se spory např. o to, zda je na prodej ten správný čas a zda aerolinie vůbec prodávat.

"V současné době je ČSA poměrně dobrým partnerem a dobrou společností v rámci střední a východní Evropy. Umíme také létat do západní Evropy i za oceán. Nicméně my si přejeme, aby tato společnost nabídla daleko větší možnost letů po světě a v tomto složení, se zázemím a možnostmi, které český stát má, tak to už jsme na vrcholu toho stropu a dále nemůžeme. Proto si myslíme, že je zapotřebí vstoupit do rodiny se silnějším partnerem a zabezpečit větší komfort pro cestování z Prahy,"říká Ivan Fuksa.

Otázky se vynořují také kvůli zájmu ruského Aeroflotu o ČSA. Ivan Fuksa nicméně řekl, že Aeroflot má stejné šance jako ostatní firmy.

"Já si myslím, že není handicapován. Pokud splní všechna kritéria, která byla zadána, tak má právo na to postoupit do druhého kola. V tuto chvíli je ten proces na začátku, teď jsme v situaci, kdy zájemci podali přihlášky, a mediálně tady rozebírat jednoho ze zájemců, to si myslím, že je v tuto chvíli velmi nebezpečné a mohlo by to narušit průběh soutěže."

Vítěz výběrového řízení na koupi státního podílu v ČSA by měl být znám na podzim.