Aeroflot České aerolinie nezíská

Dosluhující vláda premiéra Mirka Topolánka vyřadila z privatizace Českých aerolinií společnost Darofan z ruské skupiny Aeroflot a americký investiční holding Odien. Zejména u Aeroflotu, který byl ještě nedávno favoritem, se to přece jen do jisté míry očekávalo. Proč?

Obecně bylo známo, že jde o tzv. bezpečnostní rizika u této společnosti. Přímou odpověď ale ani premiér Topolánek, ani ministr financí v demisi Miroslav Kalousek neposkytli. Strážce státní kasy po jednání vlády pouze stručně sdělil:

"Po velmi důkladné diskusi všech kvalifikačních kritérií formálních, bezpečnostních i mezinárodních se vláda rozhodla, že dvě z těchto společností budou osloveny, aby také podaly cenovou nabídku. Možnost podat cenovou nabídku a postoupit tak do druhého kola dostanou společnosti konsorcium Unimex Group a Travel Service a společnost Air France a KLM."

Bezpečnostní výbor Poslanecké sněmovny nedávno bezpečnostní rizika uchazečů o privatizaci Český aerolinií posuzoval. Podle šéfa tohoto výboru, Františka Bublana dospěli k závěru, že Aeroflot je nejrizikovějším uchazečem:

"My jsme si vyslechlo důvěrnou zprávu od Bezpečnostní informační služby a od naší rozvědky, vyslechli jsme si také určité hledisko náměstka z ministerstva dopravy. Těch otazníků a bezpečnostních vykřičníků u Aeroflotu bylo poměrně dost, takže dojem byl takový, že by asi zůstalo mnoho nezodpovězených otázek, a co se týče bezpečnosti, asi bych neměl klidné svědomí."

Adam Junek z týdeníku Ekonom v rozhovoru pro Český rozhlas nevyloučil jako možný důvod vyřazení Aeroflotu geopolitická rizika:

"Aeroflot je z 21 procent vlastněn ruskou vládou, tedy ovládán Kremlem. Tím pádem si myslím, že je naprosto jednoznačné, proč vláda odmítla Aeroflot. Je-li to správně nebo naopak, to už nechám na posouzení někoho jiného. Na druhou stranu si myslím, že pakliže mělo být rozhodnuto o někom, kdo je nevyhovující a mohl by ohrozit bezpečnostní zájmy státu, tak to byla ta pravá chvíle."

Do druhého kola výběrového řízení na koupi Českých aerolinií postoupily dvě firmy: Air France-KLM, tedy největší letecký přepravce v Evropě a třetí největší na světě z pohledu počtu přepravených cestujících a Travel Service, která je největším charterovým dopravcem v České republice. A kdo by měl mít podle výkonného ředitele makléřské společnosti Patria Petra Kováče ve druhém kole větší šanci zvítězit?

"V každém případě by asi ten renomovanější, stabilní operátor, jako je Air France-KLM, který dlouhodobě vykazuje velice dobré výsledky v rámci letecké dopravy, měl mít větší šanci, ale v tuhle chvíli se to nedá nějak predikovat. Já myslím, že situace v sektoru letecké dopravy je poměrně dost turbulentní, takže bych nechtěl někoho diskvalifikovat v tuhle chvíli."

Jedno je zdá se ale jisté - stát teď podle analytika makléřské společnosti Cyrrus Jana Procházky zřejmě dostane za České aerolinie méně než očekával, přičemž odhady se pohybovaly od tří do pěti miliard korun.