Pražské Hlavní nádraží se prezidentům představilo v novém kabátě

Foto: ČTK

Pražské Hlavní nádraží po čtyřleté rekonstrukci prokouklo. Odbavovací hala poskytuje příjemné prostředí cestujícím, ale také se stala místem, kam lidé mohou zajít za nákupy nebo si jen tak posedět v kavárně. Hala byla slavnostně otevřena za přítomnosti českého a italského prezidenta, neboť na rekonstrukci se podílela italská firma Grandi Stazioni.

Václav Klaus  (vpředu druhý zprava) společně s italským prezidentem Giorgiem Napolitanem  (druhý zleva),  foto: ČTK
Oprava nádraží vyšla italskou společnost Grandi Stazioni zatím na více než miliardu korun. K završení rekonstrukce zbývá ještě dokončit renovaci historické Fantovy budovy, která by podle původních odhadů měla být hotová přibližně do dvou let. Její začlenění do areálu může být pro architekty oříškem. Nad podzemní nádražní halou je totiž magistrála a secesní budova tak nemá slavnostní vstup. Odbavovací hala největšího nádraží v Česku byla rekonstruována za provozu, oficiální otevření tak bylo formální. Provoz haly spustili přestřihnutím pásky prezidenti Giorgio Napolitano a Václav Klaus, který řekl:

"První proměna nádraží nastala v 70. letech, kdy se postavila tato odbavovací hala spolu s metrem a od té doby je to první velká rekonstrukce. Věřím, že toto pěkné uspořádání odbavovací haly bude motivovat pár lidí k tomu, aby víc jezdili vlakem, než dosud jezdí."

Rekonstrukce budovy Hlavního nádraží je podle prezidenta Klause reálný a hmatatelný důkaz hospodářské spolupráce mezi Českem a Itálií. Jak dodal generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, největším nádražím v projde více než sto tisíc lidí denně.

"Jsem velmi rád, že tyto prostory máme, že dochází k renesanci železniční dopravy a že pražské nádraží je srovnatelné s úrovní vyspělých letišť."

Foto: ČTK
V rámci přestavby odbavovací haly italská firma uskutečnila demoliční práce v rozsahu 9900 čtverečních metrů, vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory a výtahy. Vybudovala také kamerový zabezpečovací systém a prostory pro obchody, kavárny a restaurace. Rekonstrukce nádraží trvala pět let. Grandi Stazioni získala výměnou od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let. Jak připomněl její generální ředitel Fabio Battaggia, o možnost prodávat své zboží na Hlavním nádraží mají obchodníci velký zájem. Pronajato je přes 90 procent obchodních ploch:

Foto: ČTK
"Nádraží, kam každý den chodí spousta lidí, se současná krize skoro nedotkla. Jsme na tom mnohem lépe než klasické supermarkety, které mohly přijít o velkou část tržeb."

Svou první prodejní kancelář tu otevřel i RegioJet, který chce Českým drahám konkurovat na hlavní trati mezi Prahou a Ostravou. Na nízké tržby si však v tisku stěžují majitelé obchodů ve vzdálenějších zákoutích nádražní haly. Některým obchodníkům také vadí, že zatím neproběhla rekonstrukce parku před Hlavním nádražím, který se netěší příliš dobré pověsti. Rekonstrukce Hlavního nádraží se však lidem velice líbí.

Foto: ČTK
"Naším cílem je ukázat, že pražské Hlavní nádraží je místem nejen pro cestování, ale i místo, kde se pořádají kulturní akce. Nádraží se zásadně proměnilo a lidé si zde mohou také nakoupit, dát kávu nebo pracovní schůzku,"

dodal Martin Hamšík z Grandi Stazioni. I když pražské Hlavní nádraží prokouklo, jinde už to tak slavné není. Po rekonstrukci volá nedaleké Masarykovo nádraží, Holešovice, Horní Počernice, ale také nádraží v krajských městech, například v Pardubicích, ve Zlíně nebo v Jihlavě. K dnešku čeká na opravu ještě 8 ze 13 krajských nádraží. Plzeňské nádraží se začalo opravovat před pár dny.