Před 60 lety začal české silnice brázdit slavný Spartak

Škoda Spartak

Rok 1955 si mnoho lidí spojí s první spartakiádou. Ve stejném roce se ale také Čechoslováci poprvé svezli v jedné legendární škodovce. Přestože společného neměla se spartakiádou vůbec nic, ujal se pro ni stejný název. Škodu Spartak začala pražská Mototechna prodávat před 60 lety. Více uslyšíte od Tomáše Jelena a Matěje Skalického.

Škoda Spartak,  foto: archiv Škoda Auto
"U sekretariátu se shromáždil houf velkých i menších Pražanů. Jejich pozornost vzbudila nová Škoda 440," hlásal před 60 lety Československý týdeník. A lidé na Spartak stále vzpomínají. Bylo to naše první auto, pěkně se v něm jezdilo, říká paní Jitka, která má na Spartaka desítky vzpomínek. Vypráví třeba tu, jak se s rodinou v zimě vraceli z dlouhého výletu:

"Byla taková zima, že nám babička dala deku. Dali jsme si ji přes kolena. Táta řadil pod dekou a děti se na zadním sedadle klepaly zimou. Ale Spartak byl dobrý, dovezl nás."

První spartaky totiž vůbec neměly topení, říká Vladimír Nešpor, autor webu Spartaky.cz:

Škoda Spartak,  foto: archiv Škoda Auto
"Byl to nejjednodušší standard pro českého dělníka. Mělo to jen jeden stěrač, žádné topení a vzadu nebyly tlumiče. Když přišel Spartak do prodeje, tak ho všichni chtěli. Řada lidí, kteří ho chtěli, a měli na něj, se ale k němu nedostala. Bylo víc zájemců než Spartaků."

A to i přesto, že bylo dva roky po měnové reformě, a auto stálo asi 22 průměrných měsíčních platů. V komunistickém Československu se k němu nedostal každý. I tak se Spartak prodával ve velkém, dodává Vladimír Nešpor:

"1. června 1953 přišla měnová reforma. Kupní síla obyvatelstva, vlastně toho, kdo si mohl ekonomicky dovolit koupit jakékoliv auto, byla velice oslabená. Ve skutečnosti na něj stály fronty. Spartak pro Československo znamenal to, že zahájil automobilismus ve větším měřítku."

Přepychově vybavený Spartak byl vládou například darován náměstku předsedy Čínské lidové republiky. Spartaky viděly celý svět. Československo je vyváželo do Polska, západního Německa, ale třeba také do Finska. Tam byla škodovka dokonce dražší, než západní vozy vyšších tříd.

Škoda Spartak,  foto: archiv Škoda Auto
"Spartaka si tam kupovali doktoři práv a doktoři medicíny jako reprezentativní vůz. Tisíc sto jich skončilo v USA, skoro tisíc v Kanadě, Jižní Americe. V Brazílii jich končily stovky, dva se dostaly do Číny, dva do Andorry, asi 400 nebo 600 jich skončilo v Barmě."

Celkem se vyrobilo asi 85 tisíc spartaků. Dnes v nich jezdí už jen pamětníci jako pan Vladimír, kteří se těší z každé chvilky, kdy o Spartaku může vyprávět nebo v něm někoho svézt:

Škoda Spartak | Foto: cesargp,  CC BY-SA 2.0
"Za Třeboní mávaly dvě krásné slečny, tak jsem zastavil, slečny jsem dovezl, kam potřebovaly. A pak nastal krásný okamžik, kdy mi řekly, že nikdy nejely tak krásným autem. To i Úderníkovi, tak se jmenuje můj Spartak, se zaolejovaly dojetím svíčky."

Potkat Spartaka na silnici je v roce 2015 poměrně vzácná událost. Před 60 lety to byla ale právě tato legendární škodovka, která dostala Čechoslováky za volant.