Přehled tisku

Mirek Topolánek, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Většina českých deníků věnuje svoje první strany posledním krokům Mirka Topolánka a jeho dalším šancím v čele ODS. Prezident Václav Klaus chce zřejmě svým jednáním předsedu ODS "vyšachovat ze hry".

Mirek Topolánek,  foto: ČTK
Většina českých deníků věnuje svoje první strany posledním krokům Mirka Topolánka a jeho dalším šancím v čele ODS. Prezident Václav Klaus chce zřejmě svým jednáním předsedu ODS "vyšachovat ze hry". "Jakkoli se před volbami a nějaký čas po nich zdálo, že prezident až příliš straní ODS s Topolánkem v čele, od konce podzimu je tomu naopak," domnívají se Hospodářské noviny. Podle deníku Klaus mimo jiné jmenoval Topolánka podruhé proti jeho vůli premiérem, zdržuje jmenování jeho vlády a chválí plány jeho rivala šéfa ČSSD Jiřího Paroubka. "Václav Klaus dělá přesně to, co k smrti zazlíval Václavu Havlovi: za pomoci jiných stran a části ODS snaží se vyšachovat ze hry jejího předsedu," píše deník. Také však dodává, že Topolánek nepřesvědčil, že je schopný zvládnout zátěž premiérského úřadu. Deník předsedovi ODS vyčítá zejména jeho kritické výroky na adresu spolustraníků v tisku. Lidové noviny se domnívají, že pokud by se podařilo Paroubkovi s Klausem prosadit vznik koaliční vlády ODS, ČSSD a lidovců, znamenalo by to katastrofu. Podle listu by tím utrpěla česká ekonomika, nepodařilo by se prosadit nutné reformy a zdiskreditovala by se tak ODS.

Mladá fronta Dnes komentuje rodinné problémy Topolánka. Podle deníku má premiér naději svou údajnou nevěru "takříkajíc ustát" a měl by ji i jinde ve světě. List to dokládá na řadě příkladů politiků, kterým se jejich zálety nestaly osudné. Zároveň ale poukazuje na to, jestli je takový politik důvěryhodný. Podobným způsobem reaguje i Právo. "Od předsedy vlády má veřejnost právo očekávat, že své partnery nepodvádí a že jim nelže. Kdo to bude věřit muži, jehož vlastní manželka v tisku obvinila ze lží," uvádí deník.


Země může fungovat relativně dlouho i bez regulérní vlády a se zablokovaným parlamentem. Ekonomika potřebuje pro svoje fungování především zdravou měnu, elementární pořádek a vládu práva, píše v komentáři Lidových novin analytik a poradce ministra financí Pavel Kohout. Prodlužování vládní krize, která v Česku trvá již sedm měsíců, se ale zemi nakonec nemusí vyplatit. Značná část veřejnosti má představu, že hospodářství je cosi jako automobil, který potřebuje řidiče. Politikům, zejména těm z levé části spektra se tento předsudek zamlouvá, jelikož posiluje představy o jejich důležitosti, míní komentátor. Ekonomika se ale podle něj podobá spíše fotbalu, ve kterém má vláda roli údržbáře, který označí postranní čáry a pečuje o trávník. Pokud ten je v dobrém stavu a vápno správně nasypáno, lze se nějakou dobu obejít i bez údržbáře. Svět se nezboří, život jde dál. Světové finanční trhy jsou vůči českému politickému tápání velice tolerantní. Vědí, že výpadek vlády a parlamentu po dobu řady měsíců nebude mít nepříznivé následky. Varuje před italským scénářem střídání vlád, který měl za následek mimo jiné enormní nárůst státního dluhu. Kritizuje také tuzemské sklony bagatelizovat státní zadlužení, které se nemusí vyplatit. "Až to světu dojde, bude konec s tolerancí vůči výstřelkům české politiky," uzavírá Pavel Kohout.


Mezi lidmi, které policie obvinila kvůli odměnám získaným v rámci opčního programu energetické společnosti ČEZ, je i nynější ředitel antimonopolního úřadu Martin Pecina. Kriminalisté dále stíhají například také vládního tajemníka pro přípravu českého předsednictví EU Zdeňka Hrubého. Informují o tom


Foto: ČTK
Společnost Logica CMG, která má dočasně dohlížet na výběr mýtného na tuzemských komunikacích, zřejmě spustí kontrolu kolem 15. ledna. Mladé frontě Dnes to řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Systém bude porovnávat skutečně projíždějící auta s těmi, které zachytí čidla provozovatele mýtného systému, rakouské firmy Kapsch. Právě úspěšnost výběru mýtného je klíčová při výpočtu odměny. Jediný dostupný údaj úspěšnosti zatím podává Kapsch, podle kterého se daří zachytávat až 99 procent vozidel. "Je to úspěšnost výběru od aut s palubními jednotkami. Počítá se z těch, které jednotku mají," vysvětlil zástupce Kapsche David Šimoník. Klíčovým údajem je ale podle deníku podíl zachycených vozů z jejich celkového počtu. "Ten může být nyní mezi 80 a 85 procenty a bude se zvyšovat s dolaďováním systému," odhadl náměstek Hodač.


Část Romů z městské části Brno-sever, kteří dlouhodobě neplatí nájemné, by mohla být přestěhována do jiných městských částí. Podle deníku Právo to navrhuje starosta městské části Leo Venclík. Rozptýlení Romů mezi většinové obyvatelstvo by prý přispělo k jejich větší kázni. Souhlasí s ním i brněnský IQ Roma servis a ředitel rady vlády pro záležitost romské komunity, proti jsou naopak starostové některých jiných městských částí. Na území části Brno-sever žije 5000 až 7000 Romů, z nichž zhruba jedna třetina neplatí nájemné, tvrdí starosta. V městské části existuje ghetto s většinou Romů, kteří nemají zájem o práci. Bují tam zločinnost, prostituce a užívání drog, píše list.


Od července do prosince nasbíralo 12 trestných bodů 157 řidičů. Přišli kvůli tomu na rok o řidičský průkaz. Jak píše Mladá fronta Dnes, řidiči dostávají body nejčastěji za mírné překročení rychlosti. Motoristy tento přestupek stojí dva body. Mezi další časté prohřešky patří porušení zákazové nebo příkazové značky a jízda se zhasnutými světly, které policisté trestají jedním bodem. Podle odborníků i policistů má nový zákon o provozu na pozemních komunikacích na současnou situaci na silnicích zásadní vliv. Od jeho zavedení 1. července loňského roku vykazovaly statistiky téměř každý měsíc nižší počet nehod i tragických následků. Podle předběžných údajů zemřelo v loňském roce na českých silnicích 951 lidí. Počet mrtvých se tak zřejmě poprvé za 17 let dostane pod 1000.


Má průšvih v Nizozemsku, ale nikdy tam nebyl. Tak zní titulek Lidových novin, které popisují příběh třicetiletého Rudolfa Havlíka. Ten letěl v prosinci na služební cestu do Číny. Při mezipřistání v Amsterdamu si šel prohlédnout město, ale při návratu ho na letišti zadržela policie. Bylo mu sděleno, že v letech 2001 až 2005 spáchal v Nizozemsku 122 dopravních přestupků, za které byl v nepřítomnosti odsouzen. Policie ho obratem eskortovala do vězení. Tam měl strávit buď 850 dní nebo zaplatit patnáct tisíc eur. Havlík ovšem tvrdí, že na nizozemské půdě se v době svého zatčení nacházel vůbec poprvé. Za záznamech o přestupcích je pouze datum jeho narození a necelé jméno. S možným vysvětlením přišlo české ministerstvo zahraničí. Rudolf Havlík ztratil před šesti lety pas, který mohl někdo zneužít. Havlík nicméně strávil tři dny v nizozemském vězení, odkud ho vyplatili jeho přátelé.


Foto: Jojo,  Creative Commons 3.0
Je z hlediska ochrany přírody cennější srnka nebo buk? Hledání odpovědi na tuto otázku proti sobě postavilo myslivce a majitele lesů. Jak upozorňují Lidové noviny, v Česku nyní žije nejvíc kusů jelení a srnčí zvěře za posledních 150 let. Počet srnců a srnek totiž vůbec poprvé v novodobé historii překročil 300 tisíc kusů. Z rekordních čísel ale nemají podle listu radost majitelé lesů. Stěžují si, že jim přemnožená zvěř okusuje stromy, a tím působí mnohamilionové škody.


Počet diabetiků raketově roste. V roce 2005 přibylo v Česku 56 tisíc nových pacientů s cukrovkou, a to je nejvíc ze všech států Evropské unie. Podle odhadu by mohlo trpět touto nemocí do roku 2020 dokonce 1 milion a 200 tisíc lidí. Podle Lidových novin se cukrovka stává epidemií třetího tisíciletí. Příčiny jsou v životním stylu a rostoucí obezitě, která je startem pro cukrovku druhého typu, uvádí list.


Na obchvatu Plzně vyrůstá první dálniční kaple v republice. Na konci odpočívadla se už tyčí 10 metrů vysoké betonové desky se symbolem kříže, které budou tvořit boční stěny stavby. Stavba za 1,5 milionu korun, na níž ještě nejsou všechny peníze, by měla být hotová do léta. Jak píše Právo, celé náklady musí pokrýt sponzoři. Strohá stavba, kterou její architekt Jan Soukup popsal jako moderní asociaci božích muk, bude mít půdorys šestkrát čtyři metry a bude otevřená nonstop.


Malá Strana v Praze
Radnice Prahy 1 se chystá zlepšit dopravní obslužnost v centru metropole. Obyvatelé Starého a Nového Města, Josefova nebo Malé Strany by měly vozit minibusy o kapacitě asi 22 míst, píšou Lidové noviny. Záměr zavést v centru nové linky je ale teprve na začátku, letošní rozpočet města s jejich budováním nepočítá. Stanoveny jsou zatím oblasti, přesné trasy ale nikoliv.