Příběh Alfreda Neubauera aneb jak se novojičínský rodák zapsal do dějin automobilového závodění
Za hrdinou Historických obzorů se tentokrát vypravíme do Nového Jičína. Právě tam se v devadesátých letech předminulého století narodil Alfred Neubauer, muž, který se později výrazně zapsal do dějin automobilového sportu. Místní o tom ale celá léta nevěděli...
"V roce 1891 se to ještě takhle nedělilo, ty nacionalistické tendence vyplynuly až po roce 1900, kdy se novojičínští občané začali rozdělovat na Němce, Čechy a případně další národnosti. V tom roce 1891 to byli opravdu převážně prostě Novojičíňáci, všichni hovořili jak česky, tak německy."
Alfred Neubauer tedy mluvil i až do konce života česky a občanem Československa byl až do 20. let 20. století.
Syna novojičínského stolaře lákaly automobily, s těmi prvními se setkal u slavného Hückelova závodu na výrobu klobouků, a samozřejmě i u firmy v nedaleké Kopřivnici, která se ve 20. století proslaví jako Tatra. Po roce 1907 nastoupil Neubauer do kadetní školy v Hranicích.
"Posléze odchází do u Vídně, do školy, kde se vyučovali budoucí dělostřelci a to byl takový ten prvopočátek jeho kariéry v automobilismu. Ve Vídni se dostává do styku s automobilkou Austro-Daimler, která pro rakouskou armádu dodávala automobilové výrobky a dostává se také do styku s Ferdinandem Porsche, který byl konstruktérem u této firmy. Alfred Neubauer se v průběhu I. světové války, kde sloužil u dělostřelectva, se zasloužil o motorizaci dělostřelectva a stal se jedním z prvních velitelů těch pojízdných baterií těžkých houfnic, které se vyráběly v plzeňské Škodovce."Po válce se Neubauer se dostává do Německa, kde se setkává s vozy Mercedes.
"V tomto období taktéž závodil, účastnil se různých závodů, např. Targa Florio na Sicílii, což byl asi nejtěžší závod vůbec v té době. Zkoušel závodit s různými druhy vozů, taková proslavená fotografie je Alfred Neubauer s Ferdinandem Porsche u vozu nazývaném Sascha. A s těmito vozy Sascha a s prvními vozy typu Mercedes závodil v průběhu první dekády 20. let minulého století na různých závodech v Evropě."
Velké úspěchy slavil Neubauer ve třicátých letech, jeho funkce by se dala nejspíše nazvat: manažer závodního týmu Mercedes. Tým posílil slavný závodník Rudolf Caracciola a brzy se začalo vyhrávat, ať už na Grand Prix nebo různých vytrvalostních závodech. Radek Polách říká Neubauerovi "muž tisíce triků." Zaváděl totiž do automobilového závodění řadu inovací."Ať už to bylo kupř. zavedení informačních tabulí pro jednotlivé jezdce, kdy v průběhu závodu se dozvídali svou pozici, svůj náskok atd. Zaváděl věci týkající se kupř. šetření pneumatik, kdy nenechávali ty vozy na trati tak dlouho, až jim praskla pneumatika. Byl v neustálém kontaktu se svým týmem, pořád používal stopky..."
Stříbrná barva je také jeho?
"Stříbrná barva je taktéž jeho. Stříbrné šípy, které nastupují do seriálu Formule 1, tak tento název pochází od Alfreda Neubauera. V roce 1934 při Velké ceně Německa přišel Alfred Neubauer právě s nápadem snížit předepsanou hmotnost vozů, která byla tehdy federací stanovena na nějakých 750 kg bez nezbytných provozních náplní a vozy Mercedes měly bohužel více. Neubauer přišel s tím nápadem, že se seškrábe ta klasická bílá barva, která se používala. Tím pádem se snížila ta hmotnost a to vozidlo se dostalo pod těch 750 kg. Od té doby jezdí vozy Mercedes pouze stříbrné a nazývají se Stříbrné šípy."Svým jezdcům také třeba na povzbuzení před závodem připravoval také speciální koktejl z malaga, černé kávy, cukru, žloutku a různého koření. Závodníci mu říkali Alfredo koktejl.
Druhá polovina 30. let nebyla jen dobou, kdy Neubauerův tým získával rekordy, byla i obdobím nástupu nacistů k moci a následného vypuknutí II. světové války."S příchodem II. světové války Alfred Neubauer v rámci automobilky odchází trochu do ústraní. Až do roku 1945 byly ukončeny veškeré závody. A někteří z jeho jezdců odcházejí do emigrace, např. Rudolf Caracciola, který byl německý rodák, odchází do Švýcarska, do emigrace a neztotožňuje se s tím, co se tehdy odehrávalo."
Po válce se vozy Mercedes pod vedením Neubauera objevily v roce 1951 na závodech v Argentině a později se zapojily i do Formule 1. Jeho tým posílený o Juana Manuela Fangia znovu vítězil. V polovině 50. let ale došlo k tragické nehodě na závodech v Le Mans, která si vyžádala několik desítek životů. I když ji vůz Mercedesu přímo nezpůsobil, automobilka ukončila závodění. Pro Alfreda Neubauera to znamenalo těžkou ránu.
"Samozřejmě ukončil to své závodění společně s automobilkou, přešel do archivního oddělení, kde spolupracoval na kompletaci veškeré dokumentace k automobilovému závodění a automobilce. Podílel se také na vzniku továrního muzea ve Stuttgartu."Alfred Neubauer zemřel v srpnu roku 1980, je pohřben v Aldingenu po boku své manželky a text na náhrobku hlásá, že zde leží Alfred Neubauer, narozený ve městě Neutitchein, kterému se říkalo "Roi" - král.
Nový Jičín si svého nově objeveného rodáka považuje, pořádají se přednášky, chystá se velká výstava v Žerotínském zámku a město si hodlá Neubauera připomenout i při tradičních zářijových slavnostech.
Foto: Novojičínské muzeum