První turistická známka propaguje horu Praděd
Turistické známky jsou sběratelským fenoménem i vynikajícím českým nápadem, který propaguje turistické cíle i domácí cestovní ruch. První představila horu Praděd.
Kulaté dřevěné plakety jsou jednak suvenýrem, jednak potvrzením, že jste památku navštívili.
Rekordní turistická známka váží 40 kilogramů
Turistická známka s číslem 1 vnikla v roce 1997. Získat jste ji mohli na návštěvě nejvyšší hory Moravy - Praděd. Její obří provedení je součástí expozice Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Váží 40 kilogramů.
Vyrobili ji v Rýmařově k 10. výročí turistických známek. Má průměr 1 m, tloušťku 10 cm a váží skoro půl metráku - 40 kilo. Motiv známky znázorňuje původní kamennou rozhlednu na vrcholu Pradědu.
Naopak nejmenší turistická známka má v průměru 12 milimetrů a tloušťku necelých 5 milimetrů. Tu nikde neseženete. Vyroben byl pouze jediný exemplář pro Muzeum rekordů a kuriozit v Pelhřimově.
Známky sbírá na 50 tisíc registrovaných turistů
Turistické známky se staly i sběratelským koníčkem. Sbírá je na 50 tisíc registrovaných turistů. Aktuálně už bylo vydáno 2637 druhů klasických turistických známek. Kromě toho 2494 výročních a 262 prémiových.
Turistické známky byly vyrobeny pro výletní místa, památky a další turistické cíle již ve 20 zemích světa. Nejlépe si vede Slovensko a Maďarsko, ale aktuálně se vedení v pomyslném žebříku ujímá Polsko, které má už tisíc známkových míst.