Rádio Limonádový Joe

Radio Limonadovy Joe

Rádio Limonádový Joe pojmenované podle legendární české parodie kovbojek a westernů, nabízelo hudbu z filmů a pop 60. let a zcela originální improvizační bloky mluveného slova.

Radio Limonadovy Joe
V dubnu 1996 se v nad Prahou poprvé ozvaly identifikace nové rozhlasové stanice. Ta měla být pokračováním divadelní práce, říká bývalý programový ředitel Dušan Všelicha. Radio mělo svůj klub a tvůrci veřejně vystupovali pod značkou Limonádový Joe. Většina z tvůrců rádia prošla školením profesora Ivana Vyskočila, jeho osobnostní výchovou k autorství, která se uplatňuje na seminářích takzvaného dialogického jednání. Jak vypadalo konkrétní vysílání? Kromě hudby radio nabízelo raní tříhodinové improvizované kabarety a veřerní poklidnější talk show s hosty. Takzvaní moderatizátoři vystupovali pod zřejmými pseudonymy Tomáš Hanák jako Mistr Kalina, Dr Vinetů byl Jiří Macháček, Renata Pařezová vystupovala jako Ester Kočičková apod. Stanice se osobitým způsobem vyrovnávala s nejaktuálnější skutečností. Moderátoři například každé ráno z tisku vybírali zprávy s potenciálně absurdním obsahem a ten pak rozehrávali tak daleko, až posluchač tuto absurditu sám prohlédl. Prostředkem této neprogramově satirické noty ve vysílání Joa byla hra. Celý ranní blok nazvaný Zůstaňte v posteli byl reakcí na svoji dobu. Mediolog a sociální ekolog Bohuslav Blažek považuje za hlavní rys stanice mystifikace. Mystifikace má v českých končinách bohatou tradici, od Haškovy strany mírného pokroku v mezích zákona až po Járu Cimrmana. Její hlavní přínos je podle Blažka v porušování myšlenkových klišé. Stanice svým osobitým viděním vychovávala čtyři roky asi 40 tisíc posluchačů. Podle sociologických průzkumů patřili spíš k nižší věkové skupině do 50 let s vyšším vzděláním, a vedle silného fanklubu mezi studenty měli také příznivce mezi dobře situovanými občany. Ještě jednu zvláštnost měli příznivci Radia Limonádový Joe. Přestože mezi některými přívrženci Radia došlo během 4 let opravdu k určité únavě z neustále se opakujícího principu, stále představovalo rádio ostrý a osvěžující kontrast ke všem ostatním komerčním rádiím. Původní tým tvůrců Limonádového Joa v létě 2000 z rádia odešel kvůli neshodám s majitelem licence. Protože však platnost licence záhy vyprší, účastní se celá skupina licenčního řízení na tentokrát vlastní rádio na stejné frekvenci. Mezi osmnácti uchazeči je také projekt jejich Radia Hotel, který v předkládá rozvinutou a poučenější verzi Radia Limonádový Joe.