Režijní dvojice Dušek - Provazník uspěla s novým filmem

Martin Dušek and Ondřej Provazník

Ve světě českého dokumentárního filmu se v posledních letech prosazuje vedle tvůrčí dvojice Klusák-Remunda také tandem Martin Dušek - Ondřej Provazník. V roce 2007 získali na jihlavském festivalu dokumentárních filmů cenu za film Poustevna, das ist paradies! o městečku ve vysídleném pohraničí a letos na stejném festivalu bodovali s filmem Ženy SHR. Vilém Faltýnek hovořil v telefonickém rozhovoru s polovinou režisérské dvojice - Martinem Duškem.

Martin Dušek a Ondřej Provazník
"Měli jsme z té ceny rozhodně ohromnou radost, slyšeli jsme dokonce, že ji ještě žádný český dokumentarista nedostal dvakrát. Vnímáme to jako potvrzení našeho přístupu k filmu a stylu a jako povzbuzení do další činnosti. Což jsou klišé, ale je to pravda. A taky jsme dostali takovou kovovou věc, plastiku, takže teď už máme každý jednu, což nás taky těší."

Film Ženy SHR se věnuje situaci Horního Jiřetína. Zobrazuje ji prostřednictvím dvou ženských osudů, přes osobu Hany Krejčové kastelánky zámku Jezeří, který stojí přímo nad uhelnou jámou, a paní Liběny Novotné, která je mluvčí Czech Coal, firmy, která tu těží. Tyto dva protilehlé lidské přístupy se ve vašem filmu střetají. Máte zvláštní inklinaci hledat svá témata v regionech?

Hana Krejčová
"My jsme je zatím spíš hledali v jednom konkrétním regionu - v severních Čechách. Já jsem ze severních Čech, rypadla jsme měli za barákem u dědy a babičky. Prostředí, ve kterém jsme natáčeli minulý film, taky dobře znám. Ta témata pocházejí ode mně. Nám oběma s Ondřejem se na severních Čechách líbí, že ta témata se tam vyskytují v takové syrové podobě. Proto se tam vracíme, témata tam hledáme, nacházíme a točíme."

Jak váš tandem funguje?

"Funguje překvapivě dobře, i když jsme dost rozdílní. Já často víc komunikuji s lidmi a Ondřej se zvukařem Tomášem Nováčkem to sledují opodál. Ale jak kdy. A taky někdy je některému z nás bližší jedna postava, jinému druhá, tak se jim podle svého zájmu víc věnujeme. Nemáme to jasně rozdělené, že jeden je na place a druhý se schovává za kamerou, tak to není."

Co je podle vás důležité, aby vznikl dobrý dokumentární film?

"Je důležité najít člověka, který v sobě nese nějaké obecně platné téma. A ještě je dobré, když ti lidé mají nějaký vnitřní rozpor, když jsou překvapiví a nejednoznační."

Máte rádi, když ti lidé umí dobře mluvit?

"Když umí dobře mluvit, tak je natáčení jednodušší, ale rozhodně ti, kteří rádi mluví na kameru, nejsou ti, o kterých je dobré dokument točit. Je těžké najít právě ty lidi, kteří jsou zajímaví a mluvit nechtějí. A je těžké přesvědčit je, aby v dokumentárním filmu vystupovali."