Režijní dvojice Dušek - Provazník uspěla s novým filmem
Ve světě českého dokumentárního filmu se v posledních letech prosazuje vedle tvůrčí dvojice Klusák-Remunda také tandem Martin Dušek - Ondřej Provazník. V roce 2007 získali na jihlavském festivalu dokumentárních filmů cenu za film Poustevna, das ist paradies! o městečku ve vysídleném pohraničí a letos na stejném festivalu bodovali s filmem Ženy SHR. Vilém Faltýnek hovořil v telefonickém rozhovoru s polovinou režisérské dvojice - Martinem Duškem.
Film Ženy SHR se věnuje situaci Horního Jiřetína. Zobrazuje ji prostřednictvím dvou ženských osudů, přes osobu Hany Krejčové kastelánky zámku Jezeří, který stojí přímo nad uhelnou jámou, a paní Liběny Novotné, která je mluvčí Czech Coal, firmy, která tu těží. Tyto dva protilehlé lidské přístupy se ve vašem filmu střetají. Máte zvláštní inklinaci hledat svá témata v regionech?
"My jsme je zatím spíš hledali v jednom konkrétním regionu - v severních Čechách. Já jsem ze severních Čech, rypadla jsme měli za barákem u dědy a babičky. Prostředí, ve kterém jsme natáčeli minulý film, taky dobře znám. Ta témata pocházejí ode mně. Nám oběma s Ondřejem se na severních Čechách líbí, že ta témata se tam vyskytují v takové syrové podobě. Proto se tam vracíme, témata tam hledáme, nacházíme a točíme."Jak váš tandem funguje?
"Funguje překvapivě dobře, i když jsme dost rozdílní. Já často víc komunikuji s lidmi a Ondřej se zvukařem Tomášem Nováčkem to sledují opodál. Ale jak kdy. A taky někdy je některému z nás bližší jedna postava, jinému druhá, tak se jim podle svého zájmu víc věnujeme. Nemáme to jasně rozdělené, že jeden je na place a druhý se schovává za kamerou, tak to není."Co je podle vás důležité, aby vznikl dobrý dokumentární film?
"Je důležité najít člověka, který v sobě nese nějaké obecně platné téma. A ještě je dobré, když ti lidé mají nějaký vnitřní rozpor, když jsou překvapiví a nejednoznační."Máte rádi, když ti lidé umí dobře mluvit?
"Když umí dobře mluvit, tak je natáčení jednodušší, ale rozhodně ti, kteří rádi mluví na kameru, nejsou ti, o kterých je dobré dokument točit. Je těžké najít právě ty lidi, kteří jsou zajímaví a mluvit nechtějí. A je těžké přesvědčit je, aby v dokumentárním filmu vystupovali."