Ruzyňské letiště se prodat nesmí

Pražské letiště v Ruzyni se nesmí prodat. Rozhodli o tom poslanci schválením zákona z dílny sociálních demokratů. Přitom příprava tendru na prodej této strategické komodity už nějaký čas běží.

Bohuslav Sobotka
Sociální demokraté našli pro svůj návrh zákona, který privatizaci ruzyňského letiště zakazuje, podporu u komunistických a většiny lidoveckých poslanců. Proti byli občanští demokraté. Podle ČSSD byla hlavním důvodem, proč s normou přišli, nestandardní příprava privatizace za Topolánkovy vlády a to, že vláda rozhodla o prodeji letiště bez diskuse s ostatními politickými stranami a bezpečnostními odborníky. Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky to ale nebyl jediný důvod pro vznik zákona:

"Za druhé ten způsob privatizace, který Topolánkova vláda navrhla, to znamená prodat celé letiště včetně pozemků, je v Evropě absolutně výjimečný. Většina evropských zemí si ponechává kontrolu nad svými strategickými letišti. To byly ty hlavní důvody, a já osobně jsem přesvědčen, že by Letiště Praha mělo do budoucna zůstat pod kontrolou státu. Jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska bezpečnostního je důležité, aby přístup, brána do České republiky byla pod veřejnou kontrolou."

Bohuslav Sobotka v reakci na schválení zákona vyzval vládu, aby zastavila jakékoli práce na přípravě prodeje letiště. Předseda ČSSD Jiří Paroubek letos v květnu připustil prodej pražského letiště, ale až v ekonomicky příznivějších dobách.

Odpůrci privatizace letiště poukazovali na potřebu státního letiště pro obranu země. Člen sněmovního rozpočtového výboru Michal Doktor z ODS ale s takovými názory nesouhlasí:

"Česká republika je v situaci, kdy bezpečnostní zájmy, logistiku spojenou s takovými ambicemi umí hájit i z jiných letišť, než z letiště Ruzyně Praha."

Podle místopředsedy vlády, ministra obrany Martina Bartáka není zamítnutí prodeje letiště systémové řešení:

"Jako problém to vláda nevnímá, my jsme to přijali jako fakt, jako rozhodnutí sněmovny. Myslíme si, že to není úplně systémové řešení. Je to krok, který bude svazovat každé další politické garnituře, každé další vládě ruce. Může být zase revokován, může být zrušen. My jsme nepočítali, že by tato vláda dovedla tuto privatizaci až do úplného konce. Nyní to budeme respektovat a uvidíme, jaký bude další vývoj."

Ekonomické analytiky přijetí tohoto zákona překvapilo. Potvrdil to Jan Procházka ze společnosti Cyrrus:

Jan Procházka
"Pochopitelně moc dobře nechápu, proč v aktuální situaci, kdy se opravdu musí šetřit na důchodcích, na školství a na všech dalších položkách, kdy opravdu stát má docela velké problémy se státním rozpočtem, proč poslanci neuvažují aspoň o částečném prodeji takto atraktivní věci, jako je Letiště Praha. Stále tam přichází v úvahu nejenom prodej stoprocentního balíku, ale pokud máme nějaké obavy, může tam zůstat stejný management, může se prodat 20, 30 procent třeba přes pražskou burzu."

Jana Procházku překvapuje hlavně postoj místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky, který sám kdysi s prodejem letiště přišel. Pro Letiště Praha to ale podle něj není problém, protože firma i přes světovou finanční krizi vydělává.

Zákon teď projedná Senát, a pokud ho schválí, dostane normu k podpisu prezident. Vzhledem k tomu, že levice nemá v horní komoře parlamentu většinu, lze očekávat, že Senát zákon sněmovně vrátí.