Šestisté padesáté výročí Karlova mostu slaví Pražané novou lodí
Šestisté padesáté výročí od položení základního kamene Karlova mostu slaví Pražané i návštěvníci hlavního města netradičně. K vltavským lodím se totiž připojí přímo pod starobylým mostem motorová salonní loď Nepomuk postavená v roce 1933.
Nepomuk je naprostým unikátem. Loď je celá nýtovaná a tak by při svých výletních cestách měla být ozdobou Vltavy. Nepomuk je také první lodí, kterou její majitel Zdeněk Bergman koupil a pustil se do její rekonstrukce. Dosud stavěl repliky starých vltavských člunů. A co loď s Karlovým mostem spojuje? Překvapivě francouzský Avignon.
"První plavbu tato loď vykonala 7. srpna v roce 1933 na řece Rhone z Lyonu do Avignonu. A Karlův most postavil mistr Otto a ten se vyučil v Roudnici u stavebního mistra Viléma z Avignonu."
Loď ke Karlovu mostu se váže i její jméno. Svatý Jan Nepomucký je jeden z nejvýznamnějších českých světců. Podle pověsti byl svržen do Vltavy, protože odmítl prozradit zpovědní tajemství. A právě v těchto místech bude loď kotvit.
"Jméno Nepomuk jsme jí nedali my, ale německý kapitán podle svého děda. Já jsem ji koupil minulý rok v Düsseldorfu."Proč jste se rozhodl zrovna pro tuto loď a jak probíhala rekonstrukce?
"Když jsem tu loď kupoval, tak jsem cítil, že rekonstrukce bude velice náročná. Je to první loď, kterou jsem koupil a je dlouhá 38 metrů. Zároveň je v ní původní švýcarský motor - dvoutaktní diesel, který se zapaluje doutnáky. Je to takový složitější a preciznější parní stroj. A proč jsem této lodi věnoval část svého života a úsilí, poznáte až tu loď uvidíte. Má úžasnou sílu, takové zvláštní aurum okolo sebe a navíc pro všechny Pražany a Čechy je to loď symbolická, protože je to Nepomuk, což je světec, který drží patronát nad všemi plavci a mosty."
Kolik lidí se na Nepomuk vejde?"Podle původních dokladů byla loď navržená pro 250 lidí. Dříve standardy pro pohodlí cestujících na lodích byly jiné, takže my budeme počítat se stovkou osob."
Jste převozník, jak se člověk dostane k takovému povolání?
"Já jsem vždycky chtěl být námožník a archeolog. Převozník u Karlova mostu - to je přesně na půl cesty. Převozníkem jsem proto, že jsem měl to štěstí, že mí prarodiče a rodiče tomu přáli a mohl jsem vyrůstat na břehu velkého rybníka u Karlových Varů, kde jsem jezdil od svých dětských let na různých lodích a lodě jsem stavěl a opravoval. Mám jednoho dědu učitele a druhého architekta a ten mě vychovával ke stavitelství a historii staveb."