Sněmovna prosadila zákaz prodeje ruzyňského letiště

Flughafen Prag-Ruzyně

Poslanecká sněmovna prosadila zákaz prodeje ruzyňského letiště, když přehlasovala prezidentské veto. Zákon přijala těsnou většinou a přes ujištění premiéra Fischera, že jeho kabinet nemá v úmyslu letiště privatizovat.

Původně prodej pražského letiště jedinému strategickému partnerovi schválila Topolánkova vláda počátkem loňského června. Tehdejší odhady prodejní ceny se pohybovaly kolem stovky miliard korun. Privatizace letiště se nelíbila části poslanců a sociální demokraté proto navrhli zákon, který vládě zakazuje ruzyňské letiště prodat. Sněmovna ho prosadila až při třetím schvalování. Kromě veta prezidenta musela přehlasovat také senát.

Pro zákaz prodeje letiště hlasovali zejména sociální demokraté, komunisté, většina lidovců a tři nezařazení poslanci. Sněmovna zákon přijala i přes ujištění současného premiéra Jana Fischera, že jeho kabinet nemá v úmyslu ruzyňské letiště privatizovat. Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky by byl prodej nevýhodný.

Bohuslav Sobotka
"Já jsem přesvědčen, že nejenom teď uprostřed hospodářské krize, ale kdykoliv jindy je pro stát nevýhodné, aby se zbavoval vlivu na tak strategické vlastnictví jako je pražské letiště. Pokud by stát prodal letiště například způsobem jak to navrhovala Topolánkova vláda, tak nemáte garance, že nedojde k přeprodeji letiště a nikdy nevíte u koho nakonec akcie skončí."

Cílem zákona je zajistit, aby veškerý majetek letiště se všemi nemovitostmi zůstal ve vlastnictví státu. Poslanci to zdůvodňovali údajně nestandardní přípravou privatizace letiště bývalou vládou premiéra Mirka Topolánka. Argumentovali i bezpečnostními důvody. Jako například předseda lidovců Cyril Svoboda.

Cyril Svoboda
"Teď hrozí, že by ta privatizace mohla být ke škodě ČR a také by mohla být i z hlediska bezpečnosti Česka velmi riskantní, protože si nemůžeme dovolit náš jediný terminál tohoto typu dát do rukou soukromého vlastníka. Může být částečná privatizace, může být pronájem, ale nemůžeme celé letiště odevzdat do cizích rukou."

Občanští demokraté naopak vyjadřovali obavy, že schválení zákona by zastavilo rozvoj letiště. Podle ODS navíc začali privatizaci Letiště Praha připravovat sami sociální demokraté, konkrétně někdejší ministr financí Bohuslav Sobotka. Jak už dříve uvedl šéf poslanců ODS Petr Tluchoř, prodej letiště patří do kompetence vlády.

"Jedná se o vrcholně exekutní pravomoc a sněmovna si nemá uzurpovat právo zasahovat do těchto věcí. Já si myslím, že tady je veto pana prezidenta zcela na místě."

Prezident Klaus vetoval zákon v polovině prosince. Důvodem byl i fakt, že sněmovna použila nástroj vyhrazený vládě. Zákon podle něj také působí zpětně, protože proces privatizace již začal. Premiér Fischer opakovaně uvedl, že vláda nemá v úmyslu letiště privatizovat a že sdílí prezidentovy argumenty.

Letiště Praha je ziskové a rychle se rozvíjí. Loni i přes ekonomickou krizi odbavilo přes jedenáct a půl milionu lidí. Po chystané stavbě paralelní přistávací a odletové dráhy by mělo ročně zvládnout přes 20 milionů cestujících.