Sněmovna schválila kontroverzní zákon o dálničním obchvatu Plzně

Dlouholetý spor o to, kudy povede obchvat Plzně, se ve středu poslanci rozhodli vyřešit neobvyklým krokem: přijali speciální zákon o dálnici kolem západočeské metropole, který však jeho kritici považují za protiústavní. Více informací má Josef Kubeczka.

Obchvat Plzně je jediným úsekem dálnice Praha - hraniční přechod Rozvadov, který není postaven, což značně komplikuje dopravu. Spor o obchvat správního centra západočechů se vede od roku 1991, kdy vláda Petra Pitharta rozhodla o kratší variantě obchvatu. O tři roky později však kabinet Václava Klause trasu posunul dále od Plzně, protože se některé plzeňské čtvrti obávaly, že dálnice zhorší jejich životní prostředí. Tato varianta se zase nelíbila ochráncům přírody, podle nichž by komunikace proťala vzácný vrch Valík. Spor však nebyl jen o variantu trasy, ale také o způsob a ceny vykupovaných pozemků. Nově přijatý zákon by to podle jednoho z jeho předkladatelů, poslance Jiřího Maštálky, měl řešit:

"Bude umožněno správním orgánům postupovat ve zkrácených lhůtách a nekomplikovat rozhodnutí o tom, přes které území povede, a výkup pozemků nekomplikovat dalšími břemeny."

Plzeňské radnici se nově přijatý zákon líbí, neboť zkrátí procesní lhůty při jednání s majiteli pozemků na polovinu a také umožňuje tyto pozemky neochotným majitelům vyvlastnit. Spokojenost vyjádřil náměstek plzeňského primátora Petr Otásek:

"Já jsem nadšen tím, že poslanci pochopili, a že po nedobré rozpravě k tomuto zákonu hlasovali tak, jak hlasovali, a že zákon je na světě."

Zákon paradoxně tak úplně nevadí druhé straně dlouholetého sporu - ekologické organizaci Děti země. Vyjádřil to mluvčí této organizace Jan Rovenský:

"Ten schválený návrh zákona o obchvatu je sice protiústavní, takže z tohoto pohledu ho za příliš šťastný nepovažujeme, ale na druhou stranu z hlediska jeho konkrétních dopadů jsme přesvědčení o tom, že ho lze využít i pro prosazení té kratší varianty, o jejíž prosazení se už několik let snažíme."

Zákon totiž nestanoví, která varianta obchvatu bude realizována, ale zaměřuje se na urychlení schvalovacího procesu a výkup pozemků. Právě to označuje vláda i ministr životního prostředí Miloš Kužvart za protiústavní, protože nenutí investora jednat s majiteli pozemků o ceně, ale naopak umožňuje jejich vyvlastnění. I Děti země nevylučují, že zákon nakonec půjde před Ústavní soud.

Hned po přijetí zákona o obchvatu Plzně o něm vyjádřil značné pochybnosti poslanec a předseda Českého svazu ochránců přírody Libor Ambrozek.

Ano. Podle něj sněmovna zvolila velmi nešťastné řešení. Proto jsem pana Ambrozka telefonicky požádal o zhodnocení tohoto zákona:

Poslanec Libor Ambrozek soudí, že sice zákon výstavbu obchvatu Plzně urychlit může, ale za tu změnu v zákonech to nestálo.