Spotřeba alkoholu v době koronaviru: Více piva a vína, méně lihovin

Spotřeba alkoholu v Česku v roce 2020 vzrostla. Češi pili víc hlavně během prvních měsíců epidemie koronaviru. Vyplývá to z mezinárodního výzkumu mezi dubnem a červnem. Lidé dávali přednost hlavně pivu a vínu, tvrdého alkoholu se naopak vypilo míň.

Foto: blue2finger,  Pixabay / CC0

Podle mezinárodního výzkumu, kterého se zúčastnilo i české Centrum veřejného zdraví, pila větší množství alkoholu v jarních měsících čtvrtina obyvatel. V létě, kdy se částečně uvolnila protiepidemická opatření, byla spotřeba alkoholu srovnatelná s rokem 2019.

Výzkum mimo jiné ukázal, že letos vzrostla spotřeba piva a vína. Nopak tvrdého alkoholu se vypilo méně. To se projevilo i na dovozu. Z analytického projektu Česko v datech vyplývá, že zatímco piva a vína se během jarní vlny pandemie dováželo do Česka podobné množství jako v uplynulých letech, lihoviny se zejména v dubnu a květnu propadly o více než polovinu.

Vladimír Darebník,  foto: Eva Dvořáková,  archiv ČRo

Za celý rok klesl podle dat Unie výrobců a dovozců lihovin prodej tvrdého alkoholu v Česku o téměř 40 procent. Podle šéfa unie Vladimíra Darebníka je to hlavně kvůli uzavření restaurací a hospod a také kvůli výraznému omezení v cestovního ruchu.

"Cizinci prakticky vůbec nepřijížděli a na druhé straně naši občané nevyjížděli do zahraničí a zůstavali v České republice. V červenci a v srpnu se prodej lihovin přiblížil skutečnosti, která byla v loňském roce nebo v letech předcházejících," řekl Českému rozhlasu.

Vinotéky a pivotéky

Kvůli uzavřeným gastro podnikům lidé častěji kupovali tvrdý alkohol v obchodech a supermarketech. Tržby pivoték, vinoték a podobných obchodů v listopadu dokonce překonaly loňský výsledek až o 69 procent. Nejsilnější byl pro tyto obchody byl týden od 9. listopadu, kdy se meziroční přírůstek vyšplhal až na 89 procent.

Ilustrační foto: Concord90,  Pixabay / CC0

Jak vyplývá z Česka v datech prodej lihovin se v restauracích letos propadl o 2,2 miliardy korun, nárůst prodejů ve specializovaných obchodech o 0,2 miliardy korun však ztrátu ani zdaleka nevyvážil.

„Zatímco pivo tradičně zažívá největší oblibu v letních měsících, lihoviny Češi v největší míře kupují kolem Vánoc a Nového roku. Preventivní opatření proti šíření koronaviru ale s největší pravděpodobností zahýbají i se silvestrovskými večírky,“ uvedl Tomáš Odstrčil z Česka v datech.