Ministerstvo chce omezit reklamu na alkohol. Je otázkou, jestli k tomu bude politická vůle

Foto: Barbora Němcová

Ministerstvo zdravotnictví chce omezit reklamu na alkohol. Hlavním důvodem je jeho vysoká spotřeba. Proti omezení reklamy se staví výrobci alkoholu, ale také Asociace komunikačních agentur a Hospodářská komora. Argumentují tím, že reklama je dostatečně regulovaná už dnes.

Foto: Barbora Němcová

Adam Vojtěch, foto: Michaela Danelová, archiv ČRo
"Kultura pití je u nás dlouhá, alkohol se dá koupit bez větších problémů téměř všude, regulace je prakticky nulová," uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) v rozhovoru pro web svého resortu. Nepít alkohol je pro mnoho Čechů „něco divného“. Podle ministra bude složité získat podporu a je otázkou, jestli k tomu bude politická vůle.

Reklama po 22 hodině? Bez živých herců?

Zatím existují jen návrhy. Například omezit reklamu na alkohol až po 22 hodině, reklamy bez lidí, bez vybízení k nezřízenému pití a tak dále. Výrobci alkoholu investují do reklam každým rokem zhruba dvě miliardy korun. Podle OECD vypije každý Čech asi 11 a půl litru čistého alkoholu za rok. Žebříčku vévodí Litva, Češi jsou čtvrtí.

Foto: bridgesward, Pixabay / CC0
"ČR se pravidelně řadí v mezinárodních srovnáních na špici států s nejvyšší spotřebou alkoholu. Tristní je i to, že přední příčky zaujímáme i v nejmladších věkových kategoriích. Z mezinárodních doporučení jednoznačně vyplývá, že regulace reklamy je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro řešení tohoto významného problému pro lidské zdraví," uvedla mluvčí ministerstva Renata Povolná.

Návrh podporuje i adiktolog, Miroslav Barták: "Reklama na alkohol má velký dopad na děti a mladistvé. Skupina 15 až 18 a abstinenti jsou ti, na které by se ta reklama neměla zaměřovat."

Omezení reklamy se obávají organizátoři sportovních a kulturních akcí

Podle výrobců alkoholu přispěje omezení reklamy k tomu, že lidé budou pít levnější a méně kvalitní alkohol. Problém budou mít i organizátoři různých sportovních a kulturních akcí. Právě výrobci alkoholu totiž patří mezi významné sponzory například hudebních festivalů.