Tatra se odrazila ode dna

Татра 815
0:00
/
0:00

Na konci září rozhodla vláda, že nakoupí několik stovek nových nákladních automobilů Tatra pro českou armádu. Do roku 2011 dodá Tatra 550 vozů, dalších zhruba 400 tater má vojsko obdržet do roku 2014. Jedná se o obchod za několik miliard korun. Pro kopřivnickou Tatru je tato zakázka mimořádně důležitá. Může totiž znamenat návrat její někdejší slávy. Jaká je vlastně ekonomická situace Tatrovky? To se dozvíte v ekonomické rubrice.

Tatra Kopřivnice je tradičním a skoro by se chtělo říct až legendárním českých podnikem. Počátek firmy v moravském městě Kopřivnice sahá až do roku 1850, kdy Ignác Šustala zahájil v malé rodinné firmě produkci kočárů a bryček originálního konstrukčního řešení. Později začíná vyrábět železniční vagony, v roce 1882 vyjelo prvních 15. Už o patnáct let později, v roce 1897, zde byl vyroben první osobní automobil ve střední Evropě "Präsident" a o rok později i první nákladní automobil. Tradice výroby nákladních vozů byla založena.

Posledních deset let, ale procházela Tatra hlubokou krizí. Prošla kuponovou privatizací, kde ji investiční fondy velkých polostátních bank. Žádný z nich nedržel majoritní balík a žádný z nich nebyl schopen úspěšného řízení podniku. Na Tatrovce si vylámali zuby i speciálně najatí američtí manažeři. V roce 1996 koupil Tatru nechvalně proslulý Lubomír Soudek a zapojil jej do svého průmyslového konglomerátu Škoda Plzeň. Tatra se stále utápěla v miliardových dluzích. Krize vyvrcholila v roce 1999, kdy jí osm měsíců hrozil konkurs a nemohla udržet plynulou výrobu. Později se podařilo státu v Tatře získat zpět majoritu a zařadil ji do revitalizačního programu. V roce 2003 se stala Tatrovka součástí amerického koncernu Terex. O rok později se její hospodaření po dlouhé době dostalo do plusu, když hospodařila se ziskem 794 milionu korun.Pokračuje finanční ředitel a předseda představenstva Igor Vlček.

"Výsledky za rok 2004 ukazují, že se podařilo otočit společnost do kladného hospodaření, Tatra má čtyři dceřiné společnosti, i zde proběhla restrukturalizace a i tam se podařilo dostat do kladných výsledků. Výsledky za první kvartál 2005 ukazují, že trend bude pokračovat."

Zmínil jste restrukturalizaci....nakolik zásadní to byl řez?

"Po létech váhání a zbožného přání vrátit se na vysoké počty prodaných vozidel přišel Terex, který taková očekávání neměl. Snažil se přizpůsobit kapacity skupiny Tatra tomu, jaké jsou reálné prodeje a jaký je reálný potenciál růstu. Na začátku roku 2003 bylo ve skupině kolem 5,5 tisíce zaměstnanců, hned v tom roce opustilo Tatru 1500 lidí, dnes jich je 3760. Se snížení počtu zaměstnanců jsme měli obavy, zda bude mít dopad do zaměstnanosti v regionu. Protože to byli kvalifikovaní pracovníci z automobilového průmyslu, podařilo se jim najít u jiných zaměstnavatelů. Nezaměstnanost se v regionu nezvýšila a mám z toho radost."

Tatra je renomovaná značka s velkou tradicí, ale posledních nejméně deset let se jí příliš nedařilo. Dá se říci, že se odrazila ode dna?

"Jsme přesvědčeni, že ano. Tatra strádala, neměla dostatečný provozní kapitál, nedocházelo k razantní restrukturalizaci, nepodporoval se prodej a růst společnosti. Je to za námi, díky zázemí silného majoritního vlastníka, který je globální společností. Dostáváme se na trhy, kde bychom se uplatňovali velice těžko. Trend se otočil, Tatra je na vzrůstu, jak z hlediska prodeje, tak hospodářských výsledků."

V roce 2004 Tatra prodala 1701 nákladních automobilů, což bylo o 180 více než v roce 2003. Příštích několik let bude vyrábět i pro českou armádu. Armádní zakázky byly i v minulosti pro Tatru mimořádně důležité a nejen pro českou armádu. Těžká nákladní auta Tatra dodává armádám v Indii, Spojených arabských emirátech a prostřednictvím amerického společného podniku se svou mateřskou firmou Terex také do USA a Izraele.

Tatra vyráběla i osobní vozy, především známé luxusní malosériové Tatry 603, kterých se do roku 1975 vyrobilo téměř 20,5 tisíce. Tuto produkci v letech 1975 - 1995 vystřídala T 613 a od roku 1996 poslední model T 700. V roce 1998 byla výroba osobních vozů TATRA ukončena.

Tatra je ale známá především svými nákladními vozy, ty se proslavily např. i v prestižní euroafrické Rallye Paříž - Dakar. Legendární jezdec Karel Loprais tento závod právě s tatrovkou šestkrát vyhrál.