Čeští jezdci mají na Rallye Dakar technické problémy
Poprvé v třicetileté historii změnil prestižní dakarský závod světadíl a z Afriky se přesunul do Jižní Ameriky. Na startu byla i početná skupina šestnácti českých posádek. Začaly dobře, ale pak přišly velké technické problémy. Ty čekaly na trati zejména Aleše Lopraise.
"Jsou tam průjezdy hor ve vysokých výškách, což bude náročné na techniku i na posádku. Jsou tam duny, jsou tam písky, rozbité úseky, tohle všechno tam ti kluci zažijí. Pokud se přejíždí vysoké hory, tak tam určitě svodidla nebudou. Závodění bude třeba brát s citem."
Rallye byla symbolicky zahájena slavnostní přehlídkou posádek, kterou sledovalo na půl milionu lidí. Obtížnost trasy ukázaly i televizní záběry, kde se jednotlivá auta ztrácela v mračnech prachu a vidět bylo jen na dva metry. Před závodníky je ještě dlouhá cesta. Největší šance na přední umístění mají historicky nejúspěšnější kamiony. Na jedné z tatrovek jede i Aleš Loprais, synovec slavného dakarského vítěze, a obhajuje třetí místo z roku 2007.
"My jsme to auto totálně přestavěli, i když designově vypadá velmi podobně. Nová je tam většina věcí: motor, turbo, tlumení, brzdy, řazení,"
řekl před Rallye Dakar Aleš Loprais. Ve druhé etapě však měl vážné technické problémy. Kvůli zácpě způsobené uvízlými řidiči musel zastavit. Při rozjezdu se ozvala rána a auto se po několika metrech definitivně zastavilo. Loprais v rallye pokračuje jen díky pomoci soupeře. S nepojízdnou tatrou mu pomohl asistenční vůz jiného českého týmu s pilotem Robertem Randýskem. Jen díky němu se podařilo dopravit vůz na tažném laně do cíle rychlostní zkoušky, a tedy bez penalizace. Tam převzala auto doprovodná tatrovka a odtáhla jej do 600 kilometrů vzdáleného bivaku v Puertu Madryn. Aleš Loprais tak měl manko téměř tří a půl hodin a to se před smolným okamžikem pohyboval na medailové pozici.Ve stejném místě trati měl problémy i Tomáš Tomeček, který se uvízlé řidiče snažil objet. Jeho vůz se převrátil na pravý bok. Nezraněnou posádku vyprostil brazilský týmový kolega André de Azevedo v druhé tatře, Tomeček ale ztratil přes hodinu na nejlepší. S liazkou jedou zatím dobře Martin Macík a Marek Spáčil.
A jak si stojíme v dalších kategoriích? Mezi motorkáři se bude Martin Macek snažit navázat na výborný výsledek z roku 2007, kdy skončil patnáctý a stal se díky tomu členem továrního týmu Yamaha. Problémy měl David Pabiška, v pětatřicetistupňovém vedru a prachu motor jeho KTM zhasl. Při opravách mu pak diváci nosili pití s ledem. Nejlépe si zatím z Čechů vedl Josef Macháček, který dojel v sobotu na druhém místě v letos poprvé oficiálně vyhlášené kategorii čtyřkolek. V neděli pak skončil šestý.