Čeští jezdci mají na Rallye Dakar technické problémy

Foto: ČTK

Poprvé v třicetileté historii změnil prestižní dakarský závod světadíl a z Afriky se přesunul do Jižní Ameriky. Na startu byla i početná skupina šestnácti českých posádek. Začaly dobře, ale pak přišly velké technické problémy. Ty čekaly na trati zejména Aleše Lopraise.

Foto: ČTK
Rallye Dakar se kvůli hrozbě teroristických útoků rozloučila s africkým kontinentem a přestěhovala se do Argentiny a Chile. Posádky ze 49 zemí světa se vydaly na trať z Buenos Aires, kde také 18. ledna po patnácti etapách závod skončí. Závodníky čeká 9579 kilometrů v novém prostředí. Projedou pouští Atacama i pohořím And, včetně horského průsmyku svatého Františka v nadmořské výšce 4750 metrů A jak vidí novou trasu šestinásobný vítěz Dakaru Karel Loprais?

"Jsou tam průjezdy hor ve vysokých výškách, což bude náročné na techniku i na posádku. Jsou tam duny, jsou tam písky, rozbité úseky, tohle všechno tam ti kluci zažijí. Pokud se přejíždí vysoké hory, tak tam určitě svodidla nebudou. Závodění bude třeba brát s citem."

Rallye byla symbolicky zahájena slavnostní přehlídkou posádek, kterou sledovalo na půl milionu lidí. Obtížnost trasy ukázaly i televizní záběry, kde se jednotlivá auta ztrácela v mračnech prachu a vidět bylo jen na dva metry. Před závodníky je ještě dlouhá cesta. Největší šance na přední umístění mají historicky nejúspěšnější kamiony. Na jedné z tatrovek jede i Aleš Loprais, synovec slavného dakarského vítěze, a obhajuje třetí místo z roku 2007.

"My jsme to auto totálně přestavěli, i když designově vypadá velmi podobně. Nová je tam většina věcí: motor, turbo, tlumení, brzdy, řazení,"

Aleš Loprais na voze Tatra před startem první etapy Rallye Dakar 2009, foto: ČTK
řekl před Rallye Dakar Aleš Loprais. Ve druhé etapě však měl vážné technické problémy. Kvůli zácpě způsobené uvízlými řidiči musel zastavit. Při rozjezdu se ozvala rána a auto se po několika metrech definitivně zastavilo. Loprais v rallye pokračuje jen díky pomoci soupeře. S nepojízdnou tatrou mu pomohl asistenční vůz jiného českého týmu s pilotem Robertem Randýskem. Jen díky němu se podařilo dopravit vůz na tažném laně do cíle rychlostní zkoušky, a tedy bez penalizace. Tam převzala auto doprovodná tatrovka a odtáhla jej do 600 kilometrů vzdáleného bivaku v Puertu Madryn. Aleš Loprais tak měl manko téměř tří a půl hodin a to se před smolným okamžikem pohyboval na medailové pozici.

Ve stejném místě trati měl problémy i Tomáš Tomeček, který se uvízlé řidiče snažil objet. Jeho vůz se převrátil na pravý bok. Nezraněnou posádku vyprostil brazilský týmový kolega André de Azevedo v druhé tatře, Tomeček ale ztratil přes hodinu na nejlepší. S liazkou jedou zatím dobře Martin Macík a Marek Spáčil.

A jak si stojíme v dalších kategoriích? Mezi motorkáři se bude Martin Macek snažit navázat na výborný výsledek z roku 2007, kdy skončil patnáctý a stal se díky tomu členem továrního týmu Yamaha. Problémy měl David Pabiška, v pětatřicetistupňovém vedru a prachu motor jeho KTM zhasl. Při opravách mu pak diváci nosili pití s ledem. Nejlépe si zatím z Čechů vedl Josef Macháček, který dojel v sobotu na druhém místě v letos poprvé oficiálně vyhlášené kategorii čtyřkolek. V neděli pak skončil šestý.