Traktor Zetor. Není kousek světa, kde by nebyl

Traktor Zetor 25A, foto: Hana Ondryášová, archiv ČRo

Traktory Zetor jezdí po polích už 75 let. A nejen po polích českých, ale doslova po celém světě. Na rozdíl od prvních Zetorů jsou to dnes téměř futuristické stroje s ledničkou a klimatizací.

Zetor 25 z jara 1946,  foto: archiv ZETOR TRACTORS

Na konci druhé světové války stál před českým průmyslem úkol - vyrobit levný a lehký traktor. O rok později, v březnu 1946 vyjel z továrny první traktor Zetor Z25.

Značka Zetor vznikla velmi jednoduše - jako přepis výslovnosti písmene Z, které ve svém znaku využívala brněnská Zbrojovka, v níž první traktory vznikaly, a dvěma posledními písmeny ze slova traktor.

Motor prvního Zetoru předstihl konkurenty

Zetor 25A na veletrhu,  foto: archiv ZETOR TRACTORS

Jak uvedl Dominik Moser z firmy Zetor, motor traktoru Z25 svým technickým řešením a životností předstihl většinu svých konkurentů.

"Byl jeden z prvních, který měl řazení rychlostí pouze jednou pákou. Tenkrát na tu dobu nejvyšší rychlost traktoru dosahovala v průměru 32 kilometrů za hodinu. Oproti konkurenci to byla až o 12 kilometrů vyšší rychlost. V té době neměl celosvětovou konkurenci."

František Musil,  zdroj: archiv ZETOR TRACTORS

Úkol vyvinout první traktor dostal tým konstruktéra Františka Musila. Jeho další Zetor 30 už měl systém přímého vstřikování paliva, jeden z prvních na světě, který snižoval spotřebu. V roce 1948 získal medaili na zemědělské výstavě v Praze. Výroba ale byla zastavena. Národní výbor chtěl traktor s vyšším výkonem.

Na konci 90. let stál Zetor před krachem

Zetor Crystal 8011,  foto: R~P~M,  Flickr,  CC BY-NC-ND 2.0

Zetor byl na vrcholu na konci 70. let, kdy vyráběl 33 tisíc traktorů ročně. Od roku 1989 nevykázal zisk a na konci 90. let se firma potácela na okraji krachu. V roce 2002 koupila Zetor slovenská firma HTC Holding. A naordinovala firmě ozdravnou kůru.

V roce 2007 řekl tehdejší předseda představenstva Vratislav Goj, že je firma opět konkurenceschopná.

"Co se týče výbavy, tak téměř standardně používáme klimatizaci, běžně je tam rádio, lednička a podobné věci, aby člověk na poli měl ty nejlepší podmínky pro práci."

Zetor 25A v severoindickém městě Pinjore,  foto: archiv ZETOR TRACTORS

Traktory Zetor najdete doslova po celém světě, dodává Dominik Moser z firmy Zetor.

"My jsme prodali přes milion tři sta tisíc kusů traktorů do více než 138 zemí světa. Není kousek světa, kde by ten Zetor nebyl."

Dodnes v řadě zemí jezdí i traktory staré několik desítek let. Velký byl například vývoz do Iráku. Do války v Perském zálivu tam Zetor za 15 let vyvezl asi 85 tisíc traktorů.

Díky spolupráci dvou farářů jezdí Zetory i v Tanzanii

Josef Novotný,  foto: YouTube kanál Televize Vysočina

Díky humanitární pomoci se dostaly například do Tanzanie. A to díky faráři Josefu Novotnému, který studoval s kněžím z Tanzanie a navštívil ho. Když se ptal, co by chudá farnost potřebovala, byl to traktor.

"Nový traktor by byl příliš drahý, proto se vybíraly spíš traktory starší. Všechny tři, které se podařilo sehnat, měly mezi 45 a 50 lety. Velice staré, ale mělo to tři výhody. Za prvé byly levné, za druhé byly jednoduché kvůli opravě a za třetí, před 50 lety se dělaly věci, aby vydržely napořád."

Zetor se dostal i na nejvýše položenou silnici v Evropě

Restaurace Zetor v Helsinkách,  foto: Sean Biehle,  Flickr,  CC BY-SA 2.0

Zetory mají dodnes své fanoušky, dodává Dominik Moser z firmy Zetor.

"Lidé posílají stále fotky. Ta značka má opravdu silné jméno a tradici. Traktory 25 jezdí v různých zemích. Dokonce ve Skandinávii, nevím přesně, ve které zemi, je i hospoda zaměřená na Zetor pětadvacítky. Fanouškovská základna je obrovská a traktory jezdí dodnes."

Fanoušek Zetoru Martin Havelka se svým stařičkým traktorem Z25 dokonce podniká výpravy. V roce 2016 s ním byl na srazu traktorů u Baltu.

Martin Havelka,  foto: archiv Martina Havelky

"Maximální rychlost je 36 kilometrů v hodině. Nezaznamenal jsem žádnou negativní reakci i od kamioňáků. Troubili, ale se zdvihnutým palcem. Je to taková exotika."

Český Zetor se s ním dostal i na nejvýše položenou silnici v Evropě.

"Byla to velká akce, setkání historických traktorů, vyhlídková silnice naproti hoře Grossglockner, která končí ve 2,5 tisíci metrech. 25 kilometrů je stoupání víc než 12 procent. A když vybíráte serpentiny, kde nejsou svodidla a pod nimi jsou srázy tři a půl kilometru dlouhé. Tam kdyby to přestalo brzdit, tak proletíte. Tohle byl první Zetor s prvním Čechem nahoře."

klíčová slova:
spustit audio

Související