Transportéry nebudou

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Česká vláda vypověděla smlouvu s rakousko-americkou firmou Steyr o nákupu 199 obrněných transportérů značky Pandur. Od více než dvacetimiliardové zakázky český stát ustoupil kvůli tomu, že Steyr podle ministerstva obrany neplnil závazky vyplývající ze smlouvy - nestihl transportéry dodat včas. Kabinet o ukončení jednoho z největších projektů v historii české armády rozhodl na pátečním uzavřeném jednání, ministryně obrany Vlasta Parkanová to oznámila v úterý.

Ministryně obrany Vlasta Parkanová,  foto: ČTK
"Vláda byla seznámena zejména se skutečností, že ze strany dodavatele není smluvní vztah řádně a včas plněn. Podle našeho názoru tímto jednáním dodavatele došlo k podstatnému porušení smluvního vztahu, což zakládá důvod k jeho vypovězení. Prvních 17 kusů mělo být dodáno do konce měsíce listopadu, a situace je taková, že vozidlo neprošlo kontrolními zkouškami z celou řadou neshod, a dodavatel oznámil, že je schopen je přistavit do opakovaných kontrolních zkoušek až v březnu příštího roku. Reálné prodlení od smlouvy se tak dá odhadovat zhruba na šest měsíců."

Jak řekl mediální zástupce rakouské firmy Jan Piskáček, Steyr si musí nejprve stanovisko vlády prostudovat:

"V tuto chvíli jsme ve fázi, kdy se blíže seznamujeme s některými fakty. Je zatím předčasné predikovat nějaký další vývoj či postup ze strany dodavatele."

Dvacetimiliardový kontrakt podepsal v roce 2006 bývalý ministr obrany Karel Kühnl. Původně v tendru soutěžilo sedm zbrojovek, do finále se dostal Steyr a finská Patria. Někteří neúspěšní kandidáti tehdy tvrdili, že výběrové řízení nebylo průhledné. Podpis smlouvy s rakouskou zbrojovkou už tehdy kritizovali poslanci branně-bezpečnostního výboru. Jednoho z nich, sociálního demokrata Miloše Titze, současné razantní rozhodnutí vlády překvapilo:

Foto: ČTK
"Po věcné stránce si myslím, že je to dobře, ale po formální stránce si říkám, jestlipak za tím není nějaký jiný úmysl? No, nákup něčeho jiného. Bude osloven ten, kdo skončil druhý, prakticky jenom o chlup, nebo bude zrušen celý tendr a bude vypsán nebo nebude vypsán nový, bude se to řešit ad hoc, že budeme potřebovat pět, deset, padesát, sto..."

Podle poslance za ODS Jana Vidíma byla zakázka od začátku špatně postavená:

"Jednak si myslím, že bylo hodně odvážné podepsat tento kontrakt po prohraných volbách. Ale především si myslím, že on (ministr Kühnl) vycházel z názoru Generálního štábu Armády České republiky, která si nadiktovala tuto její představu. Já si prostě myslím, že tady měl správní úřad, tedy ministerstvo obrany zafungovat jako nějaký regulátor. Já prostě mám strach, aby ty kolové obrněné transportéry nestály potom kdesi v hangárech a za těžké peníze by byly schraňovány a schovávány. Já jsem přesvědčený, že česká armáda 234 a posléze 199 těchto transportérů prostě není schopná využít. Nám chybějí šestikolky, nám chybějí pancéřované čtyřkolky, celá řada jiných typů vozidel, a nakupovat 199 osmikolek? Myslím, že to bylo špatně."

Ministerstvo obrany za transportéry nic nezaplatilo - uhradit je mělo až při dodání. Náměstek ministryně obrany Radek Šmerda si nemyslí, že by kvůli zrušené zakázce hrozila Česku arbitráž. Smlouva byla totiž uzavřena přes českého prostředníka. To, že se Steyr o arbitráž pokusí, naopak očekává šéf Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek. Vypovězení smlouvy na nákup obrněných transportérů totiž zřejmě postihne i některé tuzemské podniky, které se zakázky měly účastnit jako subdodavatelé. Jejich zástupci zatím nedokázali vyčíslit případné ztráty. Podle Jiřího Hynka čeští výrobci zpoždění dodávek nezavinili. Mají tedy nárok na to, aby jim firma Steyr vše zaplatila, případně jim uhradila i ušlý zisk.