Turisty z východní Evropy láká autentický život v Česku
Co láká na Česku návštěvníky z východní Evropy a jak se dívají na víza? Jak zjistili při unikátním průzkumu zástupci agentury CzechTourism, návštěvníky z východní Evropy v Česku láká zejména autentický život a Češi je překvapují svou vstřícností. Kvůli vízům v Rusku a na Ukrajině přichází Česko zejména o mladé návštěvníky, kteří by přijeli na krátkodobý pobyt spojený s nějakou kulturní nebo sportovní událostí.
"Bylo to přes půl miliónu, skoro 570 tisíc ruských turistů, nárůst byl enormní, 37 procent."
Jak dodal Mojmír Mikula z agentury CzechTourism, obvyklá útrata ruských turistů za dovolenou je 30 tisíc za pobyt, v Česku 37 tisíc. Ostatní utrácí přibližně polovinu. Kvůli vízové povinnosti však Česko raději nenavštíví.
"V pětiletém horizontu přicházíme o peníze přímo utracené v ČR nejnižší odhad 20 miliard a nejvyšší odhad 35 miliard korun."
Unikátní průzkum, který byl zaměřen na turisty z východní Evropy se skládal z 11 tisíc telefonických rozhovorů a skupinové diskuse v 25 městech v Rusku a v 5 městech na Ukrajině. Zúčastnili se ho lidé z větších měst, kteří v posledních čtyřech letech vycestovali do ciziny na déle než pět dní. Průzkum podle CzechTourismu vyšel zhruba na osm milionů korun a spolufinancovala jej Evropská unie. Podle průzkumu vědí na Východě o Česku více než jeho západní sousedé.
Rusové a Ukrajinci by navštívili Českou republiku kdykoliv, republiky Pobaltí preferují léto. Vede u nich Praha, zatímco Rusové a Ukrajinci jezdí i do regionů. Česko vychází z průzkumu jako klidná země, speciálně pro poznávací turistiku a gastronomii."Vyplatí se nabízet autenticitu, prezentovat regiony, věci, které by nás nenapadly. Ruští turisté, když už přistanou v Brně, tak se tam zastaví především kvůli tomu, že jsou tam hospody a noční život. Oni hledají autenticitu. Nebo třeba safari ve Dvoře Králové. Když taková zmínka padla ve skupinových rozhovorech, tak byli úplně nadšeni, že by v rámci návštěvy střední Evropy stihli i safari. Mladí Rusové by si nejraději najali auto a jezdili po České republice sami, aby nasáli tu autentickou atmosféru. Nestojí o předem naaranžované restaurace, nákupní zóny a podobně. To je spíše pro tu starší generaci."
Největší komplikací, která mnohé respondenty od návštěvy ČR odrazuje, je už vzpomínané problematické získávání víz a obecná představa Česka jako drahé a nedostupné destinace, což je podle Czechtourismu pouhý mýtus.
"To je zajímavé, když se ptáme přijíždějících Rusů, tak zdůrazňují: pivo, architektura, památky. Když odjíždějí, tak na otázku, co budou říkat svým známým, začínají: lidé, pivo, památky. Jsou u nás příjemně překvapeni. Nečekají žádné vstřícné přijetí. Čekají rezervovanost, jako se s ní setkávají ve větší části světa, hlavně v těch přímořských státech a destinacích. Tady se k nim dokážeme chovat slušně a vstřícně, a oni jsou velmi pozitivně překvapeni."
Potenciál pro návštěvu Česka ve sledovaných zemích podle CzechTourismu je. U spontánně zmíněných destinací se Česko objevilo mezi Ukrajinci na pátém místě, mezi ruskými respondenty na devátém a v Litvě na třináctém místě. Jak dodal Mojmír Mikula, překvapivé byly i odpovědi, co si po návštěvě Česka nejvíc vybaví."Čistota měst v ČR, čistý vzduch, žádný shon, jízda noční městské hromadné dopravy, jízda podle jízdního řádu, červené střechy, kamenná dlažba, to jsou věci, které zaznamenávají jako pozitivní věc. I to, že jsme pořádkumilovní. Z naší kuchyně nikdo nezmínil svíčkovou ani knedlo-vepřo-zelo, ale jednoznačně vepřové koleno, nejunikátnější jídlo, jaké kdy jedli a chtěli by ho jíst znovu."
Letos bude výzkum Czechtourismu pokračovat a zaměří se na vzdálené trhy jako je Čína, Indie nebo Brazílie.